Ὕδρα Περιηγητικὴ Διαδρομὴ
Λιμένας Ὕδρας-Ἀκρωτήριον Φανάρι Ζούρβας
Τοπωνύμια Ὕδρας
Ὀνόματα σωζώμενα ἐκ τῆς βιβλιογραφίας καὶ τῆς προφορικῆς
παραδόσεως τῆς νήσου Ὕδρας
Ὑπάρχουν τρεῖς διαφορετικὲς περιηγητικὲς διαδρομὲς προσέγγισης τῆς περιοχῆς τῆς Ζούρβας ἀπὸ τὸν κεντρικὸ λιμένα τῆς Ὕδρας:
Ά) Μέσω τῆς κεντρικῆς ὁδοῦ Ἀνδρέα Μιαούλη ἕως τοὺς πρόποδες τοῦ Ὅρους Καρέσσας,διὰ μέσω τῆς πλαγιᾶς Γκλιάτι (παρουσιάζεται στὴν συγκεκριμένη παρουσίαση)
Β) Μέσω τῆς συνοικίας Μπουαγιᾶς,διὰ μέσω μονοπατιοῦ τὸ ὁποῖο καταλήγει στοὺς Πρόποδες τοῦ Ὅρους Καρέσσας.
Γ) Παραλιακῶς ἕως τὸν Ὅρμο Μανδρακίου,καὶ ἔπειτα μέσω τῆς ἀναβάσεως τῆς κεντρικῆς ὁδοῦ (περιοχὴ Ραμαντάνια (Ἄνω Μανδράκι)) ἡ ὁποία καταλήγει στὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίου Νικολάου Ὕδρας (Λόγγος)
Ά) Μέσω τῆς κεντρικῆς ὁδοῦ Ἀνδρέα Μιαούλη ἕως τοὺς πρόποδες τοῦ Ὅρους Καρέσσας,διὰ μέσω τῆς πλαγιᾶς Γκλιάτι (παρουσιάζεται στὴν συγκεκριμένη παρουσίαση)
Β) Μέσω τῆς συνοικίας Μπουαγιᾶς,διὰ μέσω μονοπατιοῦ τὸ ὁποῖο καταλήγει στοὺς Πρόποδες τοῦ Ὅρους Καρέσσας.
Γ) Παραλιακῶς ἕως τὸν Ὅρμο Μανδρακίου,καὶ ἔπειτα μέσω τῆς ἀναβάσεως τῆς κεντρικῆς ὁδοῦ (περιοχὴ Ραμαντάνια (Ἄνω Μανδράκι)) ἡ ὁποία καταλήγει στὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίου Νικολάου Ὕδρας (Λόγγος)
Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς πόλεως τῆς νήσου Ὕδρας.Στὸ βάθος,ἔναντι ἀπὸ τοῦ ὀρεινοὺς ὄγκους τῆς Μπουαγιᾶς (Καψάλας-Τσέπι),δεσπόζει τὸ Ὅρος Καρέσσα μὲ τὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Ματρώνης.Εἶναι ἐμφανῆ τὰ δύο μονοπάτια (μέσω Μπουαγιᾶς τὸ 1ο & μέσω πλαγιᾶς Γκλιάτι τὸ 2ο ) ποὺ ὁδηγοῦν στὴν ἀνατολικὴ πλευρὰ τῆς Ὕδρας.
Ἀρχὴ Διαδρομῆς
Ντρὶμ Σοκκάκι
Ἐκδοχὴ ὀνομασίας 1η :(Ἀρβανίτικα: Ντρίμ:Τρίμ:Παλληκάρι,( εἷς τὸ συγκεκριμένο στενὸ σύχναζαν τὰ ἀνδρειώτερα παλληκάρια τῆς Ὕδρας)
Σύμφωνα μὲ τὴν παράδοση ὁ Καπετὰν Ἀντώνιος Ἰωάννου Οἰκονόμου
καὶ ὁ ὁμοϊδεάτης συνεργὸς τοῦ Γκίκας Θεοδώρου Γκίκας,υἱὸς τοῦ προκρίτου Γκίκα,κήρυξαν τὴν Ἐπανάσταση κατὰ τὴν νύκτα τῆς 27ης Μαρτίου πρὸς τὸ ξημέρωμα τῆς
28ης Μαρτίου 1821,στὴν ταβέρνα τοῦ Κουτσόγιωργη ἢ Κουτσογιάννη στὸ Ντρὶμ
Σοκκάκι (ἄγνωστο ποῦ).
Ἐκδοχὴ ὀνομασίας 2η :(Τούρκικα:Ντροὺμ Σοκκάκι (Ντρούμ:Δίπλωμα,Τσάκιση)
Ἄποψη τῆς στενωπόυ στὸ ὕψος τῆς Λάκκας Λεούση στὶς θέσεις
Παπαδιές, πλησίον της ἐκκλησίας Ἁγίου Γεωργίου.Στὸ βάθος διακρίνεται ἡ
ἐλικωειδὴς τσάκιση τῆς στενωπού.
Τὸ κεντρικὸ ποτάμι τῆς πόλεως τῆς Ὕδρας,ἡ ἐπονομαζόμενη ὁδὸς
Ἀνδρέα
Μιαούλη.Στὸ βάθος διακρίνετα τμῆμα τῆς ἀνατολικῆς Κιάφας.Δεξιά,ὄπισθέν του ἱεροῦ της ἐκκλησίας Ἁγίου Γεωργίου,διακρίνεται ἡ παλαιὰ ἀρχοντικὴ οἰκία Δανάμπαση
Μιαούλη.Στὸ βάθος διακρίνετα τμῆμα τῆς ἀνατολικῆς Κιάφας.Δεξιά,ὄπισθέν του ἱεροῦ της ἐκκλησίας Ἁγίου Γεωργίου,διακρίνεται ἡ παλαιὰ ἀρχοντικὴ οἰκία Δανάμπαση
Η ἐπονομαζόμενη ὁδὸς
Ἀνδρέα Μιαούλη.
Ἄποψη τῆς πόλεως τῆς Ὕδρας στὸ ὕψος τῆς ἐκκλησίας Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος τοῦ
Λογιοτάτου.
Πρὸς τὴν συνοικία Καλὰ Πηγάδια.Στὸ σημεῖο αὐτό,κατὰ τὰ παλαιὰ ἔτη ὑπῆρχαν ὑδραίϊκα παραδοσιακὰ γεφύρια τὰ ὁποῖα κατεστράφησαν κατὰ τὴν πλακόστρωση τοῦ ποταμιοῦ,προκειμένου νὰ ἐπιτευχθῆ ἡ πρόσβαση αὐτοκινήτου ἕως τὴν Ἱερὰ Μονὴ Προφήτου Ἡλιοῦ. (περὶ τὸ 1956).
Περιοχὴ Καλὰ Πηγάδια.Δεσπόζει ἡ ἀρχοντικὴ οἰκία Ἀναγνώστου Γκορογιάννη.Παρακάμπτουμε τὸ ἀρχοντικὸ πρὸς τὰ ἀνατολικὰ
Ἐκκλησία Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος Καλὰ Πηγάδια.
Παρυφὲς τῆς
πλαγιᾶς Γκλίατι.
Πλαγιὰ Γκλίατι
Γκλίατι-Gljati (ἐπίθετο:ἀρβανίτικα: i-gjate= μακρὺς)
Ἡ περιοχὴ εὑρίσκεται ἀκριβῶς ὄπισθέν του περιβόλου τοῦ
Ἡσυχαστηρίου τῆς Ἁγίας Φωτεινῆς καὶ Ἐλισσάβετ στὰ Καλὰ Πηγάδια.Καταλήγει στοὺς
πρόποδες τοῦ ὅρους Καρέσσας.
Ἀνάβαση τῆς πλαγιᾶς Γκλίατι.Εἴσοδος τοῦ Ἡσυχαστηρίου Ἁγίας Φωτεινῆς & Ἐλισσάβετ.
Πανοραμικὴ ἄποψη τοῦ Ἡσυχαστηρίου Ἁγίας Φωτεινῆς & Ἐλισσάβετ
Ἄποψη τῆς πλαγιᾶς Γκλιάτι.
Σημεῖο ἀνόδου πρὸς τοὺς πρόποδες τοῦ ὅρους Καρέσσας.Στὸ βάθος διακρίνονται οἱ ξενῶνες τοῦ Ἡσυχαστηρίου Ἁγίας Φωτεινῆς & Ἐλισσάβετ
Μαγνητοσκόπιον:
Ἄνοδος τῆς πλαγιᾶς Γκλιάτι κατὰ τὴν ἑορτὴ τῆς
Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίας Τριάδος (Οἴκος Πατερικῆς Διακονίας)
Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς πόλεως τῆς Ὕδρας κατὰ τὴν θερινὴ ἀνατολή,καθὼς προσεγγίζουμε τοὺς πρόποδες τοῦ Ὅρους Καρέσσα
Ὅρος Καρέσσας
Ὅρος Καρέσσας
Δεσπόζει ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Ματρώνης.Ἀριστερὰ διακρίνονται οἱ Ἀνεμόμυλλοι Καρατζὰ
(Τὴν ὀνομασία
διασώζει ὁ Γεώργιος Ν.Σαχίνης)
Μαγνητοσκόπιον:
Κάθοδος τῆς πλαγιᾶς Γκλιάτι,ἀπὸ τοὺς Μύλους Καρατζὰ ἕως τὸ Ἡσυχαστήριο Ἁγίας Φωτεινῆς & Ἐλισσάβετ
Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Ματρώνης
(Τὸ Μέλλον τῆς Ὕδρας Ἄρ. 9 (259) Σεπτέμβριος 1962,σὲλ 199)
Ἀπογραφὴ πέριξ Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίας Ματρώνης Ὕδρας
Ἀπογραφὴ 1951,3 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1961,18 ἄτομα.
Ἀνεμόμυλλοι Καρατζὰ (Μύλος Κόκκου)
Στοὺς πρόποδες τοῦ ὅρους Καρέσσας.Κομβικὸ σημεῖο τῶν περιηγητικῶν διαδρομῶν τῆς ἀνατολικῆς Ὕδρας.Διακρίνονται πινακίδες οἱ ὁποῖες καθορίζουν τὴν ἀπαρχὴ περιηγητικῶν διαδρομῶν πρὸς τὶς περιοχὲς τῆς Ζούρβας,τῆς Χούντα Ρήγα καὶ Κλιμάκι.Ἐὰν κινηθοῦμε βορείως προσεγγίζουμε τὸ ἐρημοκκλήσιον τῆς Ὑψώσεως Τιμίου Σταυροῦ.Ἐὰν κινηθοῦμε νοτίως ἀνηφορίζοντας τὸ ὅρος Καρέσσα προσεγγίζουμε τὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Ματρώνης.Ἐὰν κατευθυνθοῦμε ἀνατολικὰ προσεγγίζουμε τὶς τὶς Ἱερὲς Μονὲς Ἁγίας Τριάδος, Ἁγίου Νικολάου καὶ Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας
Ἐρημοκκλήσιον τῆς Ὑψώσεως Τιμίου Σταυροῦ
Μαγνητοσκόπιον:
Λειτουργία στὸ ἐρημοκκλήσιον τῆς Ὑψώσεως Τιμίου Σταυροῦ,τὴν 14η Σεπτεμβρίου 2011
Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Τριάδος
(Ἄνω Μανδράκι-Ραμαντάνια)
Θέα πρὸς τὴν Ἱερὰ Μονὴ τῆς Ἁγίας Τριάδος.Φθινοπωρινὴ ἀνατολὴ ἡλίου.
Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Ματρώνης ὅπως διακρίνεται ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Τριάδος.
Ὅρος Μάλιες
(Ἀρβανίτικα:Malle (βουνά,κορυφὲς)
Ἡ ἀνατολικὴ πλευρὰ τοῦ λεκανοπεδίου «Πεῦγες».Διακρίνεται ἡ κεντρικὴ ὁδὸς ποὺ ὁδηγεῖ πρὸς τὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίου Νικολάου.
Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς περιοχῆς Ραμαντάνια (Ἄνω
Μανδράκι).Διακρίνεται στὸ βάθος ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίου Νικολάου (Λόγγος)
Πανοραμικὴ ἄποψη τοῦ λιμένος Μανδρακίου ἀπὸ τὰ Ραμαντάνια (Ἄνω Μανδράκι).Περιοχὴ βορείως τοῦ ὅρμου Μανδράκι ἕως τὶς παρυφὲς τοῦ λόφου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίας Τριάδος.
Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Τριάδος
Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Τριάδος (Οἴκος Πατερικῆς Διακονίας)
(Τὸ Μέλλον τῆς Ὕδρας Ἄρ. 9 (259) Σεπτέμβριος 1962,σὲλ 199)
Ἀπογραφὴ πέριξ Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίας Τριάδος (Οἴκος Πατερικῆς Διακονίας)
Πληθυσμιακὲς Ἀπογραφές:
Ἀπογραφὴ 1920,1 ἄτομο.
Ἀπογραφὴ 1928,4 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1951,18 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1961,3 ἄτομα.
Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίας Τριάδος ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Ματρώνης.Στὸ βάθος διακρίνεται ἡ βραχώδης πλευρὰ τοῦ Λούμι τοῦ Κρίταμι.
Μαγνητοσκόπιον:
Περιηγητικὴ διαδρομὴ ἀπὸ τὴν περιοχὴ τῆς
Λιμνιώνιζας (Προδέκτης) ἕως τὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Τριάδος (Οἴκος Πατερικῆς
Διακονίας).
Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου Ὕδρας.Ἡ Ἱερὰ Μονὴ εὑρίσκεται στὴν θέση ποὺ καλεῖται Λόγγος.Διακρίνεται ὁ ὀρεινὸς ὄγκος Ὀμπόρι.Ἂν κατευθυνθοῦμε νοτιονατολικὰ προσεγγίζουμε τὸν ὅρμο τῆς Λιμνιώνιζας.
Λιμνιώνιζα
Λιμνιώνιζα (Λιμὶν + ὑποκοριστικὸ ἐπίθημα ἀρβανίτικο za: (μικρὸς))
Στὴν εὐρύτερη περιοχὴ τῆς Λιμνιώνιζας διασώζονται τὰ ἑξῆς
τοπωνύμια:
* Προδέκτης:Περιοχὴ οἰκιῶν εἷς τὸν αὐχένα τοῦ λόφου ,πλησίον
της Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου ἄνω του ὅρμου τῆς Λιμνιώνιζας.
Ἡ ἐκκλησία Ἁγίου Γεωργίου στὴν Λιμνιώνιζα
*Καβοντοροὺ (ἐπώνυμο οἰκογενείας) : Περιοχὴ ὅπου ὁ δρόμος
κατηφορίζει πρὸς τὸν ὅρμο τῆς Λιμνιώνιζας (ὑπάρχουν παλαιὰ ἐρείπια οἰκιῶν)
Πανοραμικὴ ἄποψη τοῦ Μυρτώου Πελάγους,βορείως τοῦ ὅρμου τῆς
Λιμνιώνιζας,πρὸ τῆς θέσεως Καβοντοροῦ
Ὁ Ἰωάννης Τζώρτζης (Ὑδραϊκὴ Πνοή,Τεῦχος 19ο,Ὀκτώβριος-Νοέμβριος-Δεκέμβριος 1992,σὲλ 13-15) ἐξιστορεῖ μιὰ παλαιὰ ἱστορία τὴν ὁποία διέσωσε ἡ προφορικὴ ἀφήγηση τοῦ ἱερέως Δημητρίου Χελιώτη.Ἡ ἱστορία ἀναφέρεται στὸ τέχνασμα ποῦ ἐφήρμοσε, πλούσιος ποιμένα τῆς περιοχῆς τῆς Λιμνιώνιζας,ἐν’ὀνόματι Ντέντες (Γιῶργος) Ντεμοίρας ἢ Μοίρας προκειμένου νὰ γλυτώσει τὸ βιός του ἀπὸ ἐπικείμενη ληστρικὴ ἐπιδρομὴ πειρατικοῦ πλοίου τὸ ὁποῖο εἶχε ἀγκυροβολήσει στὸν ὅρμο τῆς Λιμνιώνιζας.Ὁ ποιμένας ἀφοῦ περιποιήθηκε τοὺς ληστὲς προσφέροντας τοὺς πλούσια ἐδέσματα τῆς περιοχῆς ὅπως τουμάτσες (χυλοπίτες) ἀπὸ σταρένιο ἀλεύρι καὶ μυτζῆθρες κατόρθωσε νὰ εἰδοποιήσει τὸ προσωπικό του, νὰ ἀπομακρύνει τὰ γιδοπρόβατά του σὲ ἀπόμερες περιοχὲς τῆς νήσου, μὴ προσβάσιμες γιὰ τοὺς ληστές.
Ἡ διήγηση αὐτή,ἀφενὸς μὲν ἐξυμνεῖ τὴν πονηριὰ τῶν Ὑδραίων κατοίκων, ἀφετέρου δὲ ἀποκαλύπτει σημαντικὰ στοιχεῖα γιὰ τὸν τρόπο ζωῆς τῶν κατοίκων τῆς περιοχῆς τοῦ 18ου αἰώνα.Ἀρχικῶς διαφαίνεται ἡ σημαντικὴ χρήση τοῦ ὅρμου τῆς Λιμνιώνιζας (ὅπως καὶ κατὰ τὰ ἔτη τῆς ἀρχαιότητας ὅπως ἀναφέρει ὁ ἀρχαιολόγος Ἄδωνις Κύρου στὸ βιβλίο Τὸ σταυροδρόμι τοῦ Ἀργολικοῦ, Ἔκδοση 1990 ) γιὰ τοὺς κατοίκους τῆς νότιας πλευρᾶς τῆς Ὕδρας.
Παράλληλα διαπιστώνουμε ὅτι ἡ κύρια ἐνασχόληση τῶν κατοίκων τῆς περιοχῆς ἦταν ἡ κτηνοτροφία,ἡ γεωργία καὶ ἡ τυροκομία.Ξακουστὴ γιὰ τὴν νοστιμιά της ἡ μυτζήθρα τῆς περιοχῆς.Ἡ γεωργία τῆς περιοχῆς ἀφοροῦσε κυρίως τὴν καλλιέργεια σταριοῦ καὶ σιτηρῶν γιὰ τὴν διατροφὴ κυρίως τῶν ζώων τῶν ποιμένων τῆς περιοχῆς.
Λόγγος
Περιοχὴ στὴν ὁποία εὑρίσκεται ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίου Νικολάου καὶ τὸ ἐρημοκκλήσιον τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς & Ἁγίου Δημητρίου.
Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίου Νικολάου Ὕδρας.
Σταυρὸς ἐκτός του περιβόλου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου
Νικολάου.Ἀπαρχὴ τοῦ κεντρικοῦ μονοπατιοῦ ποὺ καταλήγει στὴν περιοχὴ τῆς Ζούρβας
Τὸ Καθολικό της Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου
(Τὸ Μέλλον τῆς Ὕδρας Ἄρ. 9 (259) Σεπτέμβριος 1962,σὲλ 199)
Ἀπογραφὴ πέριξ Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου Ὕδρας
Ἀπογραφὴ 1920,1 ἄτομο.
Ἀπογραφὴ 1928,56 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1940,25 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1951,12 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1961,15 ἄτομα.
Τὸ ἐρημοκκλήσιον Ἁγίας Παρασκεύης & Ἁγίου Δημητρίου (γνωστὸ γιὰ τὶς θερινὲς ὁλονυκτίες τοῦ κατὰ τὴν ἑορτὴ τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς)
Ὅρος Ὀμπόρι
Ὁ Τίτος Γιοχάλας (Ὕδρα Λησμονημένη γλώσσα) θεωρεῖ πῶς τὸ συγκεκριμένο τοπωνύμιο
προέρχεται ἀπὸ τὸ σλάβικο oborb:ποῦ σημαίνει στάβλος,φράκτης.Διασχίζοντας τὶς
παρυφὲς τοῦ Ὅρους Ὀμπόρι συναντᾶμε τὶς ἑξῆς περιοχές:
Ὅρος Ζεμπελὶ
Περιοχὴ πέριξ της
Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου ἕως τὴν ἀγροικία Κόκκου.Διασώζονται ἐπίσης τὰ
τοπωνύμια Κουφὸ (Ἀγροικία Καρογιάννη) καὶ Ἀγροικία Κόκκου
Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς περιοχῆς Ζεμπελὶ
Διασχίζονται τὸ μονοπάτι τοῦ ὅρους Ζεμπελὶ πλησίον της περιοχῆς τῆς ἀγροικίας Καρογιάννη (Κουφὸ).Ἀριστερὰ & δεξιὰ τοῦ κεντρικοῦ μονοπατιοῦ διακρίνονται ἀτελείωτα χιλιόμετρα μαντρῶν Ξερολιθιᾶς,δεῖγμα τυπικῆς ὑδραϊκῆς ἀρχιτεκτονικῆς τῶν ὀρεσίβιων κατοίκων τῆς περιοχῆς.Κύρια ἐνασχόληση τῶν κατοίκων τῆς περιοχῆς ἦταν ἡ κτηνοτροφία καὶ ἡ τυροκομία.
Πανοραμικὴ ἄποψη από την περιοχή Ζεμπελί τοῦ Ὅρους Μάλιες καὶ τοῦ Λεκανοπεδίου «Πεῦγες».Διακρίνονται ἀμυδρά οἱ Ἱερὲς Μονὲς Ἁγίας Τριάδος καὶ Ἁγίας Ματρώνης
Μαγνητοσκόπιον:
Περιηγητικὴ διαδρομὴ ἀπὸ τὴν περιοχὴ τῆς ἀγροικίας Καρογιάννη ἕως τὴν περιοχὴ Ἄνω Μανδράκι (Ραμαντάνια)
α)Κουφὸ-Ἀγροικία Καρογιάννη
Περιοχὴ (πετρώδης) πέριξ της Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου ἕως
τὴν ἀγροικία Καρογιάννη
Τὰ ἐρείπια τῆς ἀγροικίας Καρογιάννη
β)Ἀγροικία Κόκκου
Εἰκόνες τῆς χλωρίδας τῆς περιοχῆς Ζεμπελὶ καθὼς προσεγγίσουμε τὴν ἀγροικία Κόκκου
Μαγνητοσκόπιον:
Περιηγητικὴ διαδρομὴ ἀπὸ τὴν περιοχὴ τῆς ἀγροικίας Κόκκου ἕως τὴν περιοχὴ τῆς ἀγροικίας Καρογιάννη
Εἰκόνες τῆς χλωρίδας τῆς περιοχῆς Ζεμπελὶ καθὼς προσεγγίσουμε τὴν ἀγροικία Κόκκου
Διασχίζοντας τὸ μονοπάτι πρὸς τὴν ἀγροικία Κόκκου
Ἀγροικία Κόκκου
Ἀνατολικὲς ὄψεις τῶν πετρωδῶν κτημάτων τῆς περιοχῆς Ζέμπελι
καθὼς προσεγγίζουμε τὴν ἐκκλησία Προφήτου Ἡλιοῦ (Μικρὸς Ἠλίας)
Ζούρβα
Περιοχὴ τῆς Ὕδρας ἡ ὁποία ἐκτείνεται ἀπὸ τὴν ἐκκλησία τοῦ
Προφήτου Ἡλιοῦ Ὕδρας ἕως τὸ ἀκρωτήριο τῆς Ζούρβας (Φανάρι Ὕδρας)
Ὁ Τίτος Γιοχάλας πιθανολογεῖ πῶς ἡ ὀνομασία ἴσως προέρχεται
ἀπὸ τὴν ἀλβανικὴ λέξη Zhurve :: Ζhurme-a =θόρυβος,βοὴ
Ἐκκλησία Προφήτου Ἡλιοῦ Ζούρβας (Μικρὸς Προφήτης Ἠλίας)
Σιντὶ βὶ τί τὲγκ-Γκορίτζεζα
Στὴν συγκεκριμένη περιοχὴ (ΥΔΡΕΪΚΟΙ ΘΡΥΛΛΟΙ(Ἑορταστικὴ
Ἔκδοσις Στὰ Ἑκατὸ Χρόνια της Ἀνεξαρτησίας μᾶς)Νικόλαος Χαλιορῆς,Πειραιεὺς
1930),ἦταν τὸ σημεῖο εἰς τὸ ὁποῖο εἶχε στρατοπεδεύσει ἡ Χοντροπαναγιώταινα
(μήτηρ τοῦ καπετάνιου τοῦ Ἱεροῦ Ἀγῶνος Λάζαρου Παναγιώτα) κατὰ τὴν περίοδο τὴν
ὁποίαν ὁ Λάμπρος Κατσώνης, συμπράττωντας μετὰ τοῦ Γουλιέλμου Μελιτταίου(Μαλτέζου) ἐπιχείρησε νὰ
καταλάβει τὴν Ὕδρα (1789-1792 περίοδος Ρωσσοτουρκικοὺ πολέμου).
Μαγνητοσκόπιον:
Ἱερὰ Λιτάνευσις Εἰκόνων τοῦ ἐρημοκκλησίου
τοῦ Προφήτου Ἡλιοῦ κατὰ τὸν ἑορτασμό του,ἐν ἔτει 2011.
Τὴν ὀνομασία Σιντὶ βὶ τί τὲγκ διασώζει ὁ ἱερεὺς Δημήτριος Χελιώτης στὸ βιβλίο (Χριστιανικὴ Ὕδρα).
(Shëndë Vi =Shëndë Lli =μὲ τροπή του ll σε v)
Στὸ Ἱστορικὸν Ἀρχεῖον Ὕδρας,(Ἱστορικὸν Ἀρχεῖον Ὕδρας Τόμος ΣΤ΄,σὲλ 461-462)(Ἀντίγραφο ἓν κώδικι 18 μεταξὺ ἐγγράφων 31/01 ἕως 08 Φεβρουαρίου 1821) διασώζεται ἡ παλαιὰ ὀνομασία τῆς περιοχῆς Γκορίτζεζα (ἀρβανιτικῆς προελεύσεως ἡ ὁποία προφανῶς σημαίνει «μικρὸς βράχος» (Γκούρι:guri+za ὑποκοριστικὸ ἐπίθεμα)
Ντεληγιάννη Ζούρβα
Περιοχὴ μεταξὺ τῶν ἐκκλησιῶν Προφήτου Ἡλιοῦ Ζούρβας καὶ
Ἁγίου Γεωργίου Ζούρβας.Ἡ ὀνομασία ὀφείλεται στὸ ἐπίθετο παλαιᾶς οἰκογένειας τῆς
περιοχῆς.
Ἄποψη τῆς περιοχῆς Ντεληγιάννη,ὅπως αὐτὴ διακρίνεται ὄπισθέν του ἱεροῦ της ἐκκλησίας τοῦ Προφήτη Ἠλία Ζούρβας
Ἡ περιοχὴ Ντεληγιάννη στοὺς πρόποδες τοῦ Ὅρους Ὀμπόρι
Στὸ βάθος ὁ ὀρεινὸς ὄγκος ἄνω του ὁποίου εὑρίσκεται ἡ ἐκκλησία τοῦ Προφήτη Ἠλία.Ἴσως ὁ βράχος αὐτὸς ἔχει προσδώσει κατὰ τὰ ἔτη τῆς ἐπαναστάσεως τὴν ὀνομασία «Γκορίτζεζα»
Χλωρίδα τῆς περιοχῆς
Ὀροπέδιο Νάργας-Ντρίτσα
Πανοραμικὴ ἄποψη τοῦ ὀροπεδίου.
Διασώζονται τὰ τοπωνύμια Νάργα & Ντρίτσα τὰ ὁποῖα προέρχονται ἀπὸ ἐπίθετα παλαιῶν οἰκογενειῶν τῆς περιοχῆς
Ἁλωνάκι Ζούρβας
Περιοχὴ πλησίον της ἀγροικίας Ζωγκοῦ καὶ τῆς ἐκκλησίας τοῦ
Ἁγίου Γεωργίου Ζούρβας
Προσεγγίζοντας τὶς ἀγροικίες Ζωγκοὺ
Ἀγροικίες τῆς περιοχῆς
Ἐκκλησία Ἁγίου Γεωργίου Ζούρβας.Ἡ ἐκκλησία εὑρίσκεται ἀκριβῶς προτοῦ προσεγγίσουμε τὸ Βαθὺ Ποτάμι τῆς Ζούρβας.Διακρίνονται στὸ βάθος ὁ ὀρεινὸς ὄγκος τῆς Χούντα Ντόζας καὶ ἡ Ἱερὰ Μονὴ Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας
Βαθὺ Ποτάμι - Λούμι τοῦ Θέβη-(Λοὺμ Σπανογιάννη)
(Ἀρβανίτικα : Lumi (ποτάμι) + i-theve: μὲ ἔκπτωση v σὲ ll (βαθὺ))
Ἀπόψη τῆς περιοχῆς Βαθὺ Ποτάμι Ζούρβας.O Τίτος Γιοχάλας ἐπεξηγεῖ γιὰ τὴν ὀνομασία Λούμι τοῦ Θέβη :(Lumi Theve : ἀρβανιστί: Βαθὺ Ποτάμι)
Ὁ χείμαρος «Βαθὺ Ποτάμι-Λούμι τοῦ Θέβη» ὅπως κατέρχεται ἀπὸ
τὸν ὀρεινὸ ὄγκο Ὀμπόρι.
Πανοραμικὴ ἄποψη τοῦ χειμάρου «Λούμι τοῦ Θέβη».Στὸ χεῖλος τοῦ γκρεμοῦ, διακρίνεται ἀμυδρὰ τὸ ἐρημοκκλήσι τοῦ Ἁγίου Γεωργίου
Βουλγαραίϊκα Ζούρβας- Κατεχὸς Ζούρβας
Ἡ εὐρύτερη περιοχὴ τῆς Ζούρβας,ὀρεινά του ὅρμου τῆς Λέδεζας.
Οἱ ἀγροικίες τῆς οἰκογένειας Βούλγαρη
Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας
Ἀτελείωτα χιλιόμετρα Ξεροληθιᾶς.Σῆμα κατατεθὲν τῆς ὀρεινῆς
πετρώδους Ζούρβας
Ἀκρωτήριον Καστέβας
Ὁ Τίτος Γιοχάλας ἀναφέρει πῶς ἀπὸ τὸ Kastella (λατινικόν),μὲ τροπὴ τοῦ ll σὲ v προκύπτει ἡ ὀνομασία Καστέβα.Ἡ κορφὴ τοῦ βουνοῦ φέρει τὴν ὀνομασία Καστέλλο.Διασώζονται κατάλοιπα ὀχυρώσεων (Μοροζίνη κατὰ τὸν Ἀντώνιο Λιγνό).Ἡ ἀνατολικὴ πλευρὰ τῆς Καστέβας ὀνομάζεται Κοκκινία.
Το Ακρωτήριον Καστέβα και η ανατολική πλευρά της Κοκκινιά.Διακρίνεται
ο όρμος της Λέδεζας, επίνειο λιμάνι της Ιεράς Μονής Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας
Ὅρμος Λέδεζας-Λέδιζας
Λέδεζα :Ledheza : ledh-i + ἐπίθεμα za :Ledheza.(μικρὸς
τοῖχος,πεζούλα)
Χούντα Ντοζα Hunda Dosa: Kavo Dosa:
(Ἀρβανίτικα:Hunda (Ἀκρωτήριο) +Dose-a ( Γουρούνι)
ἢ (Ἀκρωτήριον Μπρετίστα)
Ὁ ὅρμος τῆς Λέδεζας καὶ ἡ Χούντα Ντόσα
Πανοραμικὴ ἄποψη τοῦ Στενοῦ της Ὕδρας πρὸς τὰ Βορειοανατολικά. Διακρίνεται τὸ ἀκρωτήριον Σκύλλαιον (Τσέλεβινια)
Ἄνω Ζούρβα (Κάμπος)
Περιοχὴ ἡ ὁποία ἐπεκτείνεται ἀπὸ τὴν Μεγάλη Βίγλα πρὸς Βορρᾶ ἕως τὸ ὅρος Γκουρίζι Γκιώνη πρὸς Νότο.Ἐντός της περιοχῆς εὑρίσκονται ἡ Ἱερὰ Μονὴ Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας καὶ οἱ ἀγροικίες Μερτζάνη & Τσιτσινάκη
Ὁ κεντρικὸς πλακόστρωτος δρόμος,ὁ ὁποῖος συνδέει τὸν λιμένα τοῦ ὅρμου τῆς Λέδεζας μὲ τὴν Ἱερὰ Μονὴ Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας.
(Πιθανῶς ἡ κορυφὴ (τῆς Χούντας Ντόσας) ποὺ διακρίνεται φέρει τὴν ὀνομασία Μεγάλη Βίγλα)
Ἱερὰ Μονὴ Γεννεσίου Θεοτόκου Ὕδρας
(Τὸ Μέλλον τῆς Ὕδρας Ἄρ. 9 (259) Σεπτέμβριος 1962,σὲλ 199)
Ἀπογραφὴ πέριξ Ἱερᾶς Μονῆς Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας
(\περιλαμβάνονται καὶ οἱ ἀγροτικοὶ πληθυσμοὶ τῶν γειτνιάζουσων τῆς Μονῆς περιοχῶν)
Ἀπογραφὴ 1920,55 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1928,55 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1940,58 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1951,62 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1961,43 ἄτομα.
Ἡ κεντρικὴ θύρα τῆς Ἱερᾶς Μονῆς
Ἀμπέλι Ζούρβας
Οἱ ἀμπελῶνες τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας.
Ἐρείπια ἀγροικίας μετὰ τὴν Ἱερὰ Μονή
Ὁ κάμπος τῆς Ζούρβας.Φθινοπωρινὴ ἀνατολὴ
Ὅρος Γκουρίζι Γκιώνη:
(ἀρβανίτικα: guri i zi (μαύρη πέτρα) + gjon-i (νυκτόβιο πουλὶ σκὼψ)
Ὅρος τῆς εὐρύτερης περιοχῆς τῆς Ζούρβας,νοτίως της Ἱερᾶς
Μονῆς Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας.
Σὲ πρῶτο πλάνο τὸ Ὅρος Γκουρίζι Γκίωνη (νοτίως της
Μονῆς).Στὸ βάθος ὁ ὀρεινὸς ὄγκος Ὀμπόρι
Οἱ ἀγροικίες Μερτζάνη & Τσιτσινάκη,τελικὸ σύνορό της Ἄνω Ζούρβας. Σημεῖο κατασκηνώσεως καὶ συγκεντρώσεως κατὰ τὰ παλαιὰ ἔτη,τῶν προσκυνητῶν τῆς πανηγύρεως τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Ἰωαννικίου Ζούρβας
Ἐρημοκκλήσιον Ἁγίου Γεωργίου Ζούρβας.
Κατακαββα Ζούρβας
Ἐκκλησία Ζωοδόχου Πηγῆς.
Δεσπόζει στὸ κέντρο τοῦ ὅρμου τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς
Καθὼς διασχίζουμε τὸ μονοπάτι,προσπερνώντας τὰ ἐρημοκκλήσια τοῦ Ἁγίου Γεωργίου καὶ τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς (προσεγγίση μέσω τοῦ Ὅρμου τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς) προσεγγίζουμε τὸ ὀροπέδιο στὸ ὁποῖο δεσπόζει ἡ ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου καὶ ἡ ἀγροικία Ζωγκού.Ἡ ἀγροικία Ζωγκού,ἀποτελεῖ πλέον τὸ νέο σημεῖο κατασκηνώσεως καὶ συγκεντρώσεως τῶν προσκυνητῶν τῆς πανηγύρεως τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Ἰωαννικίου Ζούρβας (Δὲς σχετικὲς ἀναρτήσεις τῶν ἑορτῶν τοῦ Ἁγίου Ἰωαννικίου).Ἡ προσέγγιση τῆς περιοχῆς εἶναι ἐφικτὴ ἀπὸ τὸν Ὅρμο τῆς Καράκας (ἀπὸ βορρᾶ) καθὼς καὶ ἀπὸ τὸν Ὅρμο Πέντε Βολία (νότια)
Ἐκκλησία Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολογοῦ .
Κύρια ἐνασχόληση τῶν κατοίκων τῆς περιοχῆς (κυρίως μέλη τῆς οἰκογενείας Ζωγκοῦ),ἡ τυροκομία,ἡ μελισσοκομία καὶ ἡ κτηνοτροφία.Ἡ φτωχὴ παραγωγὴ τῆς περιοχῆς,μεταφερόταν μὲ τὴν χρήση ἡμιόνων στὴν χώρα τῆς Ὕδρας ὅπου καὶ ἐπωλεῖτο.
Ὅρμος Πεντὲ Βόλια
Γκούρι-Πλακούτ:Guri-plakut:Ἀρβανίτικα: Ἡ πέτρα τοῦ Γέρου
Ὁ βράχος Γκούρι-Πλακοὺτ
Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς νότιας πλευρᾶς τῆς νήσου Ὕδρας.Διακρίνονται τὰ ἀκρωτήρια Hunda Righes:(ἀκρωτήριο Ρήγα),Hunda e Zeza (μαύρη μύτη: μαῦρο ἀκρωτήριο)
Ὅρμος Πεντὲ Βόλια
Ὅρος Γκορογιάννη
(Δυτικά της ἐκκλησίας τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς)
Τὴν ὀνομασία καὶ τὸν γεωγραφικὸ προσδιορισμὸ τοῦ συγκεκριμένου ὅρους διασώζει ὁ Γεώργιος Ν.Σαχίνης.(Δυτικά της ἐκκλησίας τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς)
Καστριντρὲ (Ρεματιὰ) Ζούρβας
Σύμφωνα μὲ τὸν Γεώργιο Ν.Σαχίνη, ποτάμι ἀπὸ τὴν Βορειοανατολικὴ γωνιὰ τῆς Ἄνω Ζούρβας ἕως τὴν
ἐκκλησία τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς.
Καστριντρὲ (Ρεματιὰ) Ζούρβας.
Διασχίζοντας τὴν ρεματιὰ Καστριντρὲ τα ἐρείπια ἀγροικίας (στὸ
δεξί μας χέρι) ονομάζονται Καλύβα Παπαπέτρου.Τὶς ὀνομασίες διασώζει ὁ Γεώργιος Ν.Σαχίνης.
Ὅρμος Ἀσκηταριοῦ Ἁγίου Ἰωαννικίου
Μονοπάτι ποὺ ὁδηγεῖ στὸ Ἀσκηταριὸ τοῦ Ἁγίου Ἰωαννικίου καὶ στὸ Φανάρι τῆς Ζούρβας
Μαγνητοσκόπιον:
4η Νοεμβρίου 2011.Ἑορτὴ Ἁγίου Ἰωαννικίου Ζούρβας.Πρωϊνὴ πορεία πρὸς τὸ Ἀσκηταριὸ τῆς περιοχῆς.Καιρὸς Γραῖγος
Περιοχὴ τοῦ ὅρμου τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς. Στὸ βάθος διακρίνονται τὰ Μεσονήσια (Ἀκρωτήριον Μανιάτη).Ἡ ὀνομασία ὀφείλεται σύμφωνα μὲ τὸν θρύλο στὸ πνιγμὸ ἄγνωστου ποιμένα Μανιάτη,ὁ ὁποῖος στὴν προσπάθειά του νὰ προσεγγίσει τὸ πλοῖο καὶ νὰ ζητήσει καπνὸ ἀπὸ διερχόμενο ἱστιοφόρο,κατασπαράχθηκε ἀπὸ σκυλόψαρο τῆς περιοχῆς
Ἀνατολὴ Ζούρβας
Ἀσκηταρίο Ἁγίου Ἰωαννικίου Ζούρβας.
Μαγνητοσκόπιον:
Ἱερὰ Λιτάνευση εἰκόνων τοῦ Ἀσκηταριοῦ Ἁγίου Ἰωαννικίου Ζούρβας
Ἱερὰ Λιτάνευση εἰκόνων τοῦ Ἀσκηταριοῦ Ἁγίου Ἰωαννικίου Ζούρβας
Ἀκρωτήριο Ζούρβας (Φανάρι Ζούρβας)
Πηγές:
Γεώργιος Δ Κριεζὴς,(ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΗΣΟΥ ΥΔΡΑΣ ΠΡΟ ΤΗΣ(ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ)ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΟΥ
1821,ΕΝ ΠΑΤΡΑΙΣ 1860)
Ἀντώνιος Μιαούλης,(Ὑπόμνημα Περὶ τῆς Νήσου ΎΔΡΑΣ ΑΦ΄ΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΚΑΤΩΚΗΘΗ ΜΕΧΡΙ
ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 1821)
Τὸ Μέλλον τῆς Ὕδρας,Ἀντώνιος Μανίκης
Ἡ Φωνὴ τῆς Ὕδρας,Χρήστου Χριστοδούλου
Περιοδικὸν Ὑδραϊκοὺ Συνδέσμου Πειραιῶς
Γεώργιος Σαχίνης, Ὑδραϊκὴ Ψυχὴ Βιβλ. Δ΄ 1981
Γεώργιος Σαχίνης, Ἐκκλησάκια,Ἐκκλησίες,Ἐρημοκλήσια,Πειραιεὺς 1982
Βιογραφίες Διαπρεπῶν Ὑδραίων 1821,Καπετὰν Ἀντώνης Γιάννη Οἰκονόμου-Ἱστορικὴ Δικαίωση-Πειραιεὺς 1985,σὲλ 37
Γιάννης Ἃ Καραμῆτσος,Ὕδρα Νῆσος Ἐντέλης Δρυόπων Ὕδρα 1998
Γιάννης Ἃ Καραμῆτσος,Ὕδρας Λεξιλόγιον τὸ δεύτερον,Ἔκδοση Εὐάγης ὁ Ὑδρεάτης,ΥΔΡΑ1999
Γιάννης Ἃ Καραμῆτσος,Ὕδρας Ἀλφαβητάριον,Ἔκδοση Εὐάγης ὁ Ὑδρεάτης,Ὕδρα 2001