hydraki


(hydraki:Διαδυκτιακὸς Δίαυλος Προβολῆς Μαγνητοσκοπίων-Εἰκονοληψιῶν τῶν Ἐθίμων-Ἠθῶν-Δρώμενων τῆς νήσου Ὕδρας (Υου tube)

Δευτέρα 28 Μαΐου 2012

Ὕδρα Περιηγητικὴ Διαδρομὴ Λιμένας Ὕδρας -Ὅρμος Νησίζας

Ὕδρα
Περιηγητικὴ Διαδρομὴ
Λιμένας Ὕδρας-Ἐπισκοπῆ & Ὅρμος Νησίζας



Β΄ μέρος Ἐρημοκκλήσιον Ἁγίας Μαρίνης ἕως Ἐρημοκκλήσιον Ἁγίου Ἰωάννου Νησίζας




Ὕδρα Τοπωνύμια Ὕδρας
 Ὀνόματα σωζώμενα ἐκ τῆς βιβλιογραφίας καὶ τῆς προφορικῆς παραδόσεως τῆς νήσου Ὕδρας (Ὁρισμένα ἓξ αὐτῶν δὲν ἀπαντῶνται σήμερα)









Ερημοκκλήσι της Αγίας Μαρίνας Επισκοπής.
(Τὸ Μέλλον τῆς Ὕδρας Τεῦχος Μάρτιος 1966 σὲλ 80,Ἀντώνιος Μανίκης )

 «.....Τὸ ἐκκλησάκι ἀπέριττο καὶ μοναχικὸ μὲ συντροφιὰ μονάχα ἕνα γέρικο καμπουριασμένο καὶ κακορίζικο πεῦκο,ποὺ ὁλοένα προσπαθεῖ νὰ τὸ σκιάση μὰ δὲν τὸ καταφέρνει...»








 
 
 




Τσούμπα Επισκοπής
(Xuba: (Ἀρβανίτικα): Τσούμπα (Κορυφή).

Ὁ Τίτος Γιοχάλας διασώζει στὸ βιβλίο τοῦ (Ὕδρα Λησμονημένη Γλώσσα), πὼς οἱ πρόποδες τῆς κορυφῆς Τσούμπα Ἐπισκοπῆς ὀνομάζονται Ρέζα.  Rrëze: (Αρβανίτικα): Πρόποδες της περιοχής Xuba (Τσούμπα)



 






    Πλούσια πευκόφυτη βλάστηση ἑκατέρωθεν τοῦ κεντρικοῦ δρόμου τῆς Ἐπισκοπῆς.Πλησίον της περιοχῆς,ἀριστερά της κεντρικῆς ὁδοῦ Ἁγίας Μαρίνας-Ἐπισκοπῆς εὑρίσκεται καὶ ἡ Στέρνα τῶν Κυνηγῶν.(γιὰ τὸν ἀνεφοδιασμὸ τῶν Κυνηγῶν τῆς περιοχῆς).



 
 
 









Ὁ Τίτος Γιοχάλας (Ὕδρα Λησμονημένη Γλώσσα) διασώζει γεωγραφικὰ σὲ ἀνατυπωμένο χάρτη τῆς Ὕδρας,τὸ τοπωνύμιο Rahji bléta

Rahji bléta: (Αρβανίτικα): Rahji Ράχη + blétë-a μέλισσα.
 Πρόκειται γιὰ πετρώδης περιοχὴ μὲ τρύπες μικρὲς ποὺ φωλιάζουν οἱ μέλισσες γιὰ νὰ φτίαχνουν μέλι,νοτιότερα τῆς Τσούμπας τῆς Ἐπισκοπῆς, καθὼς πλησιάζουμε τὸ ὀροπέδιό της.











Ὀροπέδιο τῆς Ἐπισκοπῆς







Προτοῦ προσεγγίσουμε τὴν πινακίδα τῆς περιοχῆς Ἐπισκοπῆς,ὑπάρχει μονοπάτι τὸ ὁποῖο κατευθύνεται πρὸς τὰ δυτικὰ πρὸς τὴν περιοχὴ Ζόγιερι.

Ζόγερι ἢ Ζόγιερι: 
(Zogjëri: ἀρβανίτικα: zog-u: (πουλί): zogjëri-a: τόπος πουλιῶν.




Παράλληλα ο Γεώργιος Ν Σαχίνης αναφέρει πως το πευκόφυτο όρος,δεξιὰ τοῦ σταυροδρομίου (διασταύρωσης) Ἐπισκοπῆς-Ζώγιερι καλείται:
 Qáfa Gjȯnit: (Αρβανίτικα: Αυχένας) Κιάφα Γκιώνη.
Ὁ Τίτος Γιοχάλας ἀντιθέτως προσδιορίζει τὴν περιοχὴ πλησίον της ἐκκλησίας τοῦ Ἁγίου Νικολάου διότι πέριξ της ἐκκλησίας ὑπῆρχαν κτήματα τῆς οἰκογενείας Γκιώνη






Ὅρος Μπαρμπαρὶ
 Ο ὀρεινὸς ὄγκος τῶν ἀκτῶν τῆς Ἐπισκοπῆς.Ἡ Ἀγκάλη Ἐπισκοπῆς. Πευκόφυτος περιοχὴ μεταξὺ Νησίζας καὶ Γερακίνας.



(Ἱστορία τῆς νήσου Ὕδρας,Τὰ ἀπὸ τῆς ἀρχαιότητος μέχρι τῆς ἐπαναστάσεως τοῦ 1821,Ἀντωνίου Λιγνοῦ,Ἀθῆναι 1946,σὲλ 4)

 
«..Ἄλλως τὲ εἷς τὴν δύο ὡρῶν πορείαν πρὸς τὸ δυτικόν της νήσου ἀπὸ τῆς πόλεως ἀπέχουσαν θέσιν Ἐπισκοπῆ,σώζωνται τὰ ἴχνη πολλῶν οἰκίσκων συγκεντρωμένων ἐπὶ τίτος λόφου,ἀπὸ τοῦ ὁποίου κατοπτεύεται καὶ ἐπισκοπεῖται τὸ Μυρτῶον πέλαγος καθ’ὅλην αὐτοῦ τὴν ἔκτασιν,ἐκ τούτου δὲ καὶ θὰ ἔλαβε τὴν ὀνομασίαν Ἐπισκοπῆ καὶ ἡ θέσις.Τὰ ἴχνη ἐκεῖνα μαρτυροῦν,ὅτι ἐκεῖ ὑπῆρχε παλαιὸς συνοικισμὸς’προσεπιμαρτυρεῖ τοῦτο καὶ ἡ ἐν Ἐπισκοπῆ εὕρεσις ἀγγείων τῆς ἀρχαιότητος καὶ χρυσῶν Βυζαντινῶν νομισμάτων,χάλκινων δὲ νομισμάτων πάσης ἐποχῆς ἐν ἀφθονία καὶ ἐν Ἐπισκοπῆ καὶ εἷς ἄλλα μέρη τῆς νήσου...»








(Ὕδρας Λεξιλόγιον,Τὸ δεύτερον.Γιάννης Α.Καραμῆτσος,Ὕδρα 1999 Ἔκδοση Εὐάγης ὁ Ὑδρεάτης,λῆμμα Ἐπισκοπῆ.σὲλ 121-124)

 

« (Κείμενο Ἀντωνίου Μανίκη)...Μολοταύτα κανεὶς ἀπ’αὐτοὺς (γεωγράφος Ἀντώνιος Μηλιαράκης,διηγηματογράφος Ἀλέξανδρος Μωραϊτίδης, διδάσκαλος Ἰάκωβος Δραγάτσης, ἱστορικὸς Ἀντώνιος Α.Μιαούλης,ἱστορικὸς (ἐγγονὸς) Ἀντώνιος Α.Μιαούλης) δὲν ἔχει καταλήξει εἰς ἀδειάσειστον συμπέρασμα τί ἦτο ἡ Ἐπισκοπὴ κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ μεσαίωνος καὶ πρὸ αὐτοῦ.

 Οὔτε ποὺ ὀφείλεται ἡ ἑλληνικὴ ὀνομασία της,ἡ ὁποία πανάρχαια, ὁλωσδιόλου ἀντίθετος ἔρχεται πρὸς τὰ ἄλλας ἀλβανικᾶς ὀνομασίας τῶν διαφόρων τοποθεσιῶν καὶ σημείων τῆς νήσου....

 ....Ὁ ἀείμνηστος ἐντούτοις Ἰωάννης Παπαμανώλης,εἷς τὸ ἀνέκδοτον ἔργο του: «Οἱ Ἀλβανοὶ ἓν Ἑλλάδι καὶ ὁ ἐποικισμὸς τῆς Νήσου Ὕδρας»,..ἐξηγεῖ ὅτι αὐτὴ ὀφείλει τὴν ὀνομασίαν τῆς εἷς τους ἐκ τῆς Ἐπισκοπῆς τῆς Ἰλλυρίας (Ἀλβανίας) ἐκπορευθέντας οἰκιστᾶς τῆς νήσου,οἱ ὁποῖοι ἦλθον καὶ κατώκησαν εἷς τὴν τοποθεσίαν ταύτην.Καὶ αὐτὸ εἶναι τὸ ἀληθές..»



«...Ἡ ἀλήθεια,ἐντούτοις εἶναι ὅτι τὰ εὑρεθέντα πρὸ ἀρκετῶν ἐτῶν ἐκεῖ ἀρχαία νομίσματα (τῆς ἐποχῆς τοῦ αὐτοκράτορος Ἰουστινιανοῦ) καὶ τὰ διάφορα μικρὰ πήλινα ἀγγεῖα καὶ κτερίσματα,ὡς καὶ οἱ περισσότεροι τῶν γραψάντων ὁμολογοῦν,δὲν ἤσαν τῶν αὐτοχθόνων κατασκευάσματα ἢ ἀνταλλακτικὰ μέσα,ἀλλὰ τῶν μεταγενεστέρων,οἱ ὁποῖοι ἀπ’ἄλλας χώρας,ἔξω της νήσου,τὰ εἰχον φέρει καὶ κρύψει ἐκεῖ,διὰ τὸν φόβο τῶν πειρατῶν καὶ καταδρομέων...»









 


Ἄλλο τοπωνύμιο τῆς εὐρύτερης Ἐπισκοπῆς,τὸ ὁποῖο διασώζουν οἱ Γεώργιος Ν Σαχίνης καὶ ὁ Τίτος Γιοχάλας εἶναι τὸ τοπωνύμιο:

 Qáfa Kanaki: (Αρβανίτικα: Αυχένας) Κιάφα Κανάκη.
 Εἶναι περιοχὴ τῆς Ἐπισκοπῆς πλησίον του ὀροπεδίου «Ἴσιο».Στὴν περιοχὴ ὑπάρχει ἀγροικία τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Προφήτου Ἡλιοῦ Ὕδρας.

















 






Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς πεδιάδας τοῦ ὀροπεδίου τῆς Ἐπισκοπῆς.Στὸ βάθος διακρίνονται οἱ περιοχές:

 Ἀμπέλι Ἐπισκοπῆς.
(Οἱ ἀμπελῶνες τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Προφήτου Ἡλιοῦ Ὕδρας)

 Luca: Λούτσα.
(Ὑδατοδεξαμενὴ στὸν δρομὸ πρὸς τὴν Ἐπισκοπή.Δημιουργία τῶν Ἱερομονάχων τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Προφήτου Ἡλιοῦ Ὕδρας.Περιοχή με λιγαριές και υδροχαρείς θάμνους).






Ἡ ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Νικολάου,ἐν μέσω τῶν ἐλαιώνων τῆς Ἐπισκοπῆς







Ἄποψη τοῦ ἐπίπεδου μέρους τῆς Ἐπισκοπῆς, παραπλεύρως του ἀμπελῶνος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Προφήτου Ἡλίου Ὕδρας.Διακρίνεται ἡ ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Γεωργίου ἡ ὁποία ἀνήκει στὴν Ἱερὰ Μονὴ Προφήτου Ἡλιοῦ Ὕδρας








Ὁ κεντρικὸς λόφος τῆς Ἐπισκοπῆς,ὅπου δεσπόζουν οἱ κυριότερες κατοικίες τῆς περιοχῆς.(Παπαστράτου,Παπαλεονάρδου,Χαραμὴ).Ὁ Ἀντώνιος Μανίκης τὸν ἀναφέρει ὡς Λόφος Χαραμὴ


















































Ἡ ἐκκλησία τῆς Ἁγίας Εὐγενίας.Ὁ ναὸς κτίσθηκε ἀπὸ τὴν Εὐγενία Φωτιά, θυγατέρα τοῦ Δημάρχου Ὕδρας Ἀναστάσιου Οἰκονόμου,καὶ συζύγου τοῦ Δημάρχου Ὕδρας Γεωργίου Φωτιά. Εὑρίσκεται ἐντός του κτήματος τῆς οἰκογενείας Φωτιὰ








Λιθόστρωτο τμῆμα τοῦ κεντρικοῦ μονοπατιοῦ τῆς Ἐπισκοπῆς,στὸ ὕψος τῆς ἐκκλησίας Κοιμήσεως Θεοτόκου Ἐπισκοπῆς,(Ἀπόδοσις Κοιμήσεως).












Περιοχὴ Φωτιοῦ,πλησίον τῶν κτημάτων τῆς οἰκογενείας Φωτιά.






Ἐκκλησία Κοιμήσεως Θεοτόκου (Ἀπόδοσις Κοιμήσεως).Κτίτορας τοῦ ναοῦ, κατὰ τὸν ἱερέα Δημήτριο Χελιώτη ὑπῆρξε ὁ Δήμας Φωτιᾶς,πατέρας τοῦ Δημάρχου Ὕδρας Γεωργίου Φωτιά.








Τὸ νοτιοανατολικὸ σύνορό του ὀροπεδιοῦ τῆς Ἐπισκοπῆς.























Ἐκκλησία Γεννέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ τῆς Ἐπισκοπῆς.Ἡ ἐκκλησία εὑρίσκεται παραπλεύρως της οἰκίας Τσιτσεκλῆ.Ὁ Τίτος Γιοχάλας στὴν μελέτη τοῦ (Ὕδρα Λησμονημένη Γλώσσα),σημειώνει γιὰ τοὺς ἀπέναντι ὀρεινοὺς ὄγκους τὴν ὀνομασία :Máljes:Mále: (Αρβανίτικα): Μάλιες (κορυφές)










Πανοραμικὴ ἄποψη τοῦ ὀροπεδίου τῆς Ἐπισκοπῆς,ὅπως αὐτὸ φαίνεται ἀπὸ τὸ ὅρος τοῦ Ἁγίου Μάμμαντος.Νοτιοδυτικά του ὅρους τοῦ Ἁγίου Μάμμαντος ἡ περιοχὴ ὀνομάζεται Φαρδὺ Σπιθάρι.

Spithár I gjérë : (Αρβανίτικα): Σπιθάρι (φαρδιά κοιλότητα)












 

Ἡ νῆσος Σταυρονήσι







 
Ὅρμος Σόκο









Ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου Θεολόγου Νησίζας.







Τὸ μονοπάτι τῆς πλαγιᾶς ποὺ ὁδηγεῖ στὴν ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου Θεολόγου Ὕδρας.Ἡ περιοχὴ τῆς Νησίζας (ὅπως καὶ οἱ περιοχὲς Πεῦγες, Γκελέτος,Μικρὸ Κλιμάκι,Μεγάλο Κλιμάκι) ἦταν μία ἀπ’τὶς ὀμορφότερες πευκόφυτες περιοχὲς τῆς νήσου Ὕδρας,ἡ ὁποία δυστυχῶς,μετὰ τὶς πυρκαϋιὲς τῆς τελευταίας 25ετίας (κατὰ τὰ ἔτη 1985 καὶ 2007) καταστράφηκε ὁλοσχερῶς.Ἡ πυρκαϋιὰ μάλιστα τοῦ ἔτους 2007 κατέστρεψε τὸ φυσικὰ ἀναδασωμένο (κατὰ τὰ τελευταία 20ἔτη) ἀναγεννημένο δάσος τῆς περιοχῆς.








 Ὁ Ἀντώνιος Μανίκης,καθὼς καὶ ὁ Γεώργιος Σαχίνης περιγράφουν τὴν εἰδυλλιακὴ πευκόφυτη περιοχὴ εἰς τὴν ὁποία εὑρίσκεται ἡ ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου.Παραθέτουμε τὴν περιγραφὴ τοῦ Ἀντωνίου Μανίκη,ποῦ δημοσιεύει ὁ Γεώργιος Ν Σαχίνης

 (Ἐκκλησάκια,Ἐκκλησίες,Ἐρημοκλήσια Πειραιεὺς 1982) :

«Ὅμως ἡ περιοχὴ αὐτὴ τοῦ «Νησίζα» πιὸ πολὺ φημίζεται γιὰ τὸ πανέμορφο ἐκκλησάκι τοῦ τὸν Ἅγιο Γιάννη τὸν Θεολόγο,ποῦ βρίσκεται ψηλά,σ΄ἕνα ξέφωτο,ἀνάμεσα στὰ πεῦκα,σὲ θέα μαγευτικὴ κι ἀπέραντη κι ἐπισκοπεῖ. Ὅμοιος ἄγρυπνος βιγλάτορας,κατὰ τὸ πέλαγος.»



Κατὰ τὴν πυρκαϋιὰ τῆς 14ης-16ης Ἰουλίου 1985 δέ,θανατώθηκαν τρεῖς νέοι (εἷς ἐκ τῶν ὁποίων Ὑδραῖος),οἱ ὁποῖοι προσπάθησαν νὰ σώσουν τὸν ναὸ ἀπὸ τὴν πύρινη λαίλαπα.

 Εἰς μνήμη τους,  ἡ ἐκκλησία καὶ ὁ Δῆμος τῆς Νήσου ἀφιέρωσαν μαρτυρικὴ στήλη (στηλόγραμα εὐγνωμοσύνης)  ὡς ἐλάχιστο φόρο τιμῆς ὡς πρὸς τὴν θυσία τους γιὰ τὴν δίασωση τοῦ ναοῦ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου.




ΜΑΡΤΥΡΙΚΗ ΣΤΗΛΗ
ΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΣΟΥ ΚΥΡΙΕ ΕΝ ΤΗ ΑΘΛΗΣΕΙ ΑΥΤΩΝ
ΣΤΕΦΑΝΟΥΣ ΕΚΟΜΙΣΑΝΤΟ ΤΗΣ ΑΦΘΑΡΣΙΑΣ
ΗΛΙΑΣ ΓΕΩΡ.ΠΑΡΙΣΗΣ
ΕΤΩΝ 23 ΕΞ ΥΔΡΑΣ
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΣΩΤ.ΧΡΗΣΤΟΣ
ΕΤΩΝ 18 ΕΞ ΑΓΝΑΤΕΡΟΥ ΚΑΡΔΙΤΣΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΙΩΑΝ.ΤΖΟΦΩΛΗΣ
ΕΤΩΝ 27 ΕΚ ΦΗΛΩΝΑΤΩΝ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣ


ΠΟΛΕΜΟΥΝΤΕΣ ΤΗΝ ΠΥΡΙΝΗΝ ΚΟΛΑΣΙΝ ΤΗΝ ΕΡΗΜΩΣΑΣΑΝ ΤΗΝ ΝΗΣΟΝ ΕΙΣ ΤΑΣ 14-16 ΙΟΥΛΙΟΥ 1985
ΕΝΘΑΔΕ ΕΓΕΝΟΝΤΟ ΠΑΡΑΝΑΛΩΜΑ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣ ΤΗΝ 15 ΙΟΥΛΙΟΥ 1985 ΑΓΩΝΙΖΟΜΕΝΟΙ ΝΑ ΣΩΣΟΥΝ ΤΑΣ
Ι.ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΟΥ ΑΓ.ΙΩΑΝΝΟΥ ΝΗΣΙΖΑ

ΣΤΗΛΟΓΡΑΦΙΑ ΕΥΝΟΜΩΣΥΝΗΣ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΤΗΣ ΝΗΣΟΥ

Ἀπολυτίκιον. Ἦχος δ’.
Οἱ Μάρτυρές σου Κύριε, ἐν τῇ ἀθλήσει αὐτῶν,στεφάνους ἐκομίσαντο τῆς ἀφθαρσίας,ἐκ σοῦ τοῦ Θεοῦ ἡμῶν, σχόντες γὰρ τὴν ἰσχύν σου,τοὺς τυράννους καθεῖλον, ἔθραυσαν καὶ δαιμόνων, τὰ ἀνίσχυρα θράση.Αὐτῶν ταῖς ἱκεσίαις, Χριστὲ ὁ Θεός, σῶσον τὰς ψυχὰς ἡμῶν.










Ὅρμος Νησίζα-Ἄμμος Χονδρὴ
.
Ἄμμος Χονδρή,καλεῖται ἡ ἀνατολικὴ πλευρὰ τῆς παραλίας τῆς Νησίζας.

Πέμπτη 17 Μαΐου 2012

Ὕδρα Περιηγητικὴ Διαδρομὴ Λιμένας Ὕδρας- Ἀκρωτήριον (Φανάρι) Ζούρβας

Ὕδρα Περιηγητικὴ Διαδρομὴ
Λιμένας Ὕδρας-Ἀκρωτήριον Φανάρι Ζούρβας




 Τοπωνύμια Ὕδρας
Ὀνόματα σωζώμενα ἐκ τῆς βιβλιογραφίας καὶ τῆς προφορικῆς παραδόσεως τῆς νήσου Ὕδρας 


Ὑπάρχουν τρεῖς διαφορετικὲς περιηγητικὲς διαδρομὲς προσέγγισης τῆς περιοχῆς τῆς Ζούρβας ἀπὸ τὸν κεντρικὸ λιμένα τῆς Ὕδρας:

Ά) Μέσω τῆς κεντρικῆς ὁδοῦ Ἀνδρέα Μιαούλη ἕως τοὺς πρόποδες τοῦ Ὅρους Καρέσσας,διὰ μέσω τῆς πλαγιᾶς Γκλιάτι (παρουσιάζεται στὴν συγκεκριμένη παρουσίαση)

Β) Μέσω τῆς συνοικίας Μπουαγιᾶς,διὰ μέσω μονοπατιοῦ τὸ ὁποῖο καταλήγει στοὺς Πρόποδες τοῦ Ὅρους Καρέσσας.

Γ) Παραλιακῶς ἕως τὸν Ὅρμο Μανδρακίου,καὶ ἔπειτα μέσω τῆς ἀναβάσεως τῆς κεντρικῆς ὁδοῦ (περιοχὴ Ραμαντάνια (Ἄνω Μανδράκι)) ἡ ὁποία καταλήγει στὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίου Νικολάου Ὕδρας (Λόγγος)





Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς πόλεως τῆς νήσου Ὕδρας.Στὸ βάθος,ἔναντι ἀπὸ τοῦ ὀρεινοὺς ὄγκους τῆς Μπουαγιᾶς (Καψάλας-Τσέπι),δεσπόζει τὸ Ὅρος Καρέσσα μὲ τὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Ματρώνης.Εἶναι ἐμφανῆ τὰ δύο μονοπάτια (μέσω Μπουαγιᾶς τὸ 1ο & μέσω πλαγιᾶς Γκλιάτι τὸ 2ο ) ποὺ ὁδηγοῦν στὴν ἀνατολικὴ πλευρὰ τῆς Ὕδρας.




Ἀρχὴ Διαδρομῆς




Ντρὶμ Σοκκάκι






Ἐκδοχὴ ὀνομασίας 1η :(Ἀρβανίτικα: Ντρίμ:Τρίμ:Παλληκάρι,( εἷς τὸ συγκεκριμένο στενὸ σύχναζαν τὰ ἀνδρειώτερα παλληκάρια τῆς Ὕδρας)
Σύμφωνα μὲ τὴν παράδοση ὁ Καπετὰν Ἀντώνιος Ἰωάννου Οἰκονόμου καὶ ὁ ὁμοϊδεάτης συνεργὸς τοῦ Γκίκας Θεοδώρου Γκίκας,υἱὸς τοῦ προκρίτου Γκίκα,κήρυξαν τὴν Ἐπανάσταση κατὰ τὴν νύκτα τῆς 27ης Μαρτίου πρὸς τὸ ξημέρωμα τῆς 28ης Μαρτίου 1821,στὴν ταβέρνα τοῦ Κουτσόγιωργη ἢ Κουτσογιάννη στὸ Ντρὶμ Σοκκάκι (ἄγνωστο ποῦ).






Ἐκδοχὴ ὀνομασίας 2η :(Τούρκικα:Ντροὺμ Σοκκάκι  (Ντρούμ:Δίπλωμα,Τσάκιση)
Ἄποψη τῆς στενωπόυ στὸ ὕψος τῆς Λάκκας Λεούση στὶς θέσεις Παπαδιές, πλησίον της ἐκκλησίας Ἁγίου Γεωργίου.Στὸ βάθος διακρίνεται ἡ ἐλικωειδὴς τσάκιση τῆς στενωπού.






Τὸ κεντρικὸ ποτάμι τῆς πόλεως τῆς Ὕδρας,ἡ ἐπονομαζόμενη ὁδὸς Ἀνδρέα
Μιαούλη.Στὸ βάθος διακρίνετα τμῆμα τῆς ἀνατολικῆς Κιάφας.Δεξιά,ὄπισθέν του ἱεροῦ της ἐκκλησίας Ἁγίου Γεωργίου,διακρίνεται ἡ παλαιὰ ἀρχοντικὴ οἰκία Δανάμπαση









Η ἐπονομαζόμενη ὁδὸς Ἀνδρέα Μιαούλη.
Ἄποψη τῆς πόλεως τῆς Ὕδρας στὸ ὕψος τῆς ἐκκλησίας Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος τοῦ Λογιοτάτου.







Πρὸς τὴν συνοικία Καλὰ Πηγάδια.Στὸ σημεῖο αὐτό,κατὰ τὰ παλαιὰ ἔτη ὑπῆρχαν ὑδραίϊκα παραδοσιακὰ γεφύρια τὰ ὁποῖα κατεστράφησαν κατὰ τὴν πλακόστρωση τοῦ ποταμιοῦ,προκειμένου νὰ ἐπιτευχθῆ ἡ πρόσβαση αὐτοκινήτου ἕως τὴν Ἱερὰ Μονὴ Προφήτου Ἡλιοῦ. (περὶ τὸ 1956).










Περιοχὴ Καλὰ Πηγάδια.Δεσπόζει ἡ ἀρχοντικὴ οἰκία Ἀναγνώστου Γκορογιάννη.Παρακάμπτουμε τὸ ἀρχοντικὸ πρὸς τὰ ἀνατολικὰ





Ἐκκλησία Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος Καλὰ Πηγάδια.
Παρυφὲς τῆς πλαγιᾶς Γκλίατι.




Πλαγιὰ Γκλίατι



 
Γκλίατι-Gljati (ἐπίθετο:ἀρβανίτικα: i-gjate= μακρὺς)
Ἡ περιοχὴ εὑρίσκεται ἀκριβῶς ὄπισθέν του περιβόλου τοῦ Ἡσυχαστηρίου τῆς Ἁγίας Φωτεινῆς καὶ Ἐλισσάβετ στὰ Καλὰ Πηγάδια.Καταλήγει στοὺς πρόποδες τοῦ ὅρους Καρέσσας.






Ἀνάβαση τῆς πλαγιᾶς Γκλίατι.Εἴσοδος τοῦ Ἡσυχαστηρίου Ἁγίας Φωτεινῆς & Ἐλισσάβετ.







Πανοραμικὴ ἄποψη τοῦ Ἡσυχαστηρίου Ἁγίας Φωτεινῆς & Ἐλισσάβετ







Ἄποψη τῆς πλαγιᾶς Γκλιάτι.
Σημεῖο ἀνόδου πρὸς τοὺς πρόποδες τοῦ ὅρους Καρέσσας.Στὸ βάθος διακρίνονται οἱ ξενῶνες τοῦ Ἡσυχαστηρίου Ἁγίας Φωτεινῆς & Ἐλισσάβετ




 



Μαγνητοσκόπιον:
Ἄνοδος τῆς πλαγιᾶς Γκλιάτι κατὰ τὴν ἑορτὴ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίας Τριάδος (Οἴκος Πατερικῆς Διακονίας)






Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς πόλεως τῆς Ὕδρας κατὰ τὴν θερινὴ ἀνατολή,καθὼς προσεγγίζουμε τοὺς πρόποδες τοῦ Ὅρους Καρέσσα







Ὅρος Καρέσσας











Ὅρος Καρέσσας
Δεσπόζει ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Ματρώνης.Ἀριστερὰ διακρίνονται οἱ Ἀνεμόμυλλοι Καρατζὰ
(Τὴν ὀνομασία διασώζει ὁ Γεώργιος Ν.Σαχίνης)









Μαγνητοσκόπιον:
Κάθοδος τῆς πλαγιᾶς Γκλιάτι,ἀπὸ τοὺς Μύλους Καρατζὰ ἕως τὸ Ἡσυχαστήριο Ἁγίας Φωτεινῆς & Ἐλισσάβετ
  







Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Ματρώνης




(Τὸ Μέλλον τῆς Ὕδρας Ἄρ. 9 (259) Σεπτέμβριος 1962,σὲλ 199)
Ἀπογραφὴ πέριξ Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίας Ματρώνης Ὕδρας
Ἀπογραφὴ 1951,3 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1961,18 ἄτομα.
 







Ἀνεμόμυλλοι Καρατζὰ (Μύλος Κόκκου)
Στοὺς πρόποδες τοῦ ὅρους Καρέσσας.Κομβικὸ σημεῖο τῶν περιηγητικῶν διαδρομῶν τῆς ἀνατολικῆς Ὕδρας.Διακρίνονται πινακίδες οἱ ὁποῖες καθορίζουν τὴν ἀπαρχὴ περιηγητικῶν διαδρομῶν πρὸς τὶς περιοχὲς τῆς Ζούρβας,τῆς Χούντα Ρήγα καὶ Κλιμάκι.
Ἐὰν κινηθοῦμε βορείως προσεγγίζουμε τὸ ἐρημοκκλήσιον τῆς Ὑψώσεως Τιμίου Σταυροῦ.Ἐὰν κινηθοῦμε νοτίως ἀνηφορίζοντας τὸ ὅρος Καρέσσα προσεγγίζουμε τὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Ματρώνης.Ἐὰν κατευθυνθοῦμε ἀνατολικὰ προσεγγίζουμε τὶς τὶς Ἱερὲς Μονὲς Ἁγίας Τριάδος, Ἁγίου Νικολάου καὶ Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας







Ἐρημοκκλήσιον τῆς Ὑψώσεως Τιμίου Σταυροῦ








Μαγνητοσκόπιον:
Λειτουργία στὸ ἐρημοκκλήσιον τῆς Ὑψώσεως Τιμίου Σταυροῦ,τὴν 14η Σεπτεμβρίου 2011





Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Τριάδος
 (Ἄνω Μανδράκι-Ραμαντάνια)










Θέα πρὸς τὴν Ἱερὰ Μονὴ τῆς Ἁγίας Τριάδος.Φθινοπωρινὴ ἀνατολὴ ἡλίου.









Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Ματρώνης ὅπως διακρίνεται ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Τριάδος.










Ὅρος Μάλιες
(Ἀρβανίτικα:Malle (βουνά,κορυφὲς)










Ἡ ἀνατολικὴ πλευρὰ τοῦ λεκανοπεδίου «Πεῦγες».Διακρίνεται ἡ κεντρικὴ ὁδὸς ποὺ ὁδηγεῖ πρὸς τὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίου Νικολάου.






Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς περιοχῆς Ραμαντάνια (Ἄνω Μανδράκι).Διακρίνεται στὸ βάθος ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίου Νικολάου (Λόγγος)







Πανοραμικὴ ἄποψη τοῦ λιμένος Μανδρακίου ἀπὸ τὰ Ραμαντάνια (Ἄνω Μανδράκι).Περιοχὴ βορείως τοῦ ὅρμου Μανδράκι ἕως τὶς παρυφὲς τοῦ λόφου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίας Τριάδος.









Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Τριάδος










 
Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Τριάδος (Οἴκος Πατερικῆς Διακονίας)




(Τὸ Μέλλον τῆς Ὕδρας Ἄρ. 9 (259) Σεπτέμβριος 1962,σὲλ 199)
Ἀπογραφὴ πέριξ Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίας Τριάδος (Οἴκος Πατερικῆς Διακονίας) 
Πληθυσμιακὲς Ἀπογραφές:
Ἀπογραφὴ 1920,1 ἄτομο.
Ἀπογραφὴ 1928,4 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1951,18 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1961,3 ἄτομα.









Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίας Τριάδος ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Ματρώνης.Στὸ βάθος διακρίνεται ἡ βραχώδης πλευρὰ τοῦ Λούμι τοῦ Κρίταμι.







Μαγνητοσκόπιον:
Περιηγητικὴ διαδρομὴ ἀπὸ τὴν περιοχὴ τῆς Λιμνιώνιζας (Προδέκτης) ἕως τὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Τριάδος (Οἴκος Πατερικῆς Διακονίας).








Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου Ὕδρας.Ἡ Ἱερὰ Μονὴ εὑρίσκεται στὴν θέση ποὺ καλεῖται Λόγγος.Διακρίνεται ὁ ὀρεινὸς ὄγκος Ὀμπόρι.Ἂν κατευθυνθοῦμε νοτιονατολικὰ προσεγγίζουμε τὸν ὅρμο τῆς Λιμνιώνιζας.






Λιμνιώνιζα

Λιμνιώνιζα (Λιμὶν + ὑποκοριστικὸ ἐπίθημα ἀρβανίτικο za: (μικρὸς))


 
Στὴν εὐρύτερη περιοχὴ τῆς Λιμνιώνιζας διασώζονται τὰ ἑξῆς τοπωνύμια:

* Προδέκτης:Περιοχὴ οἰκιῶν εἷς τὸν αὐχένα τοῦ λόφου ,πλησίον της Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου ἄνω του ὅρμου τῆς Λιμνιώνιζας. 






 
Ἡ ἐκκλησία Ἁγίου Γεωργίου στὴν Λιμνιώνιζα




*Καβοντοροὺ (ἐπώνυμο οἰκογενείας) : Περιοχὴ ὅπου ὁ δρόμος κατηφορίζει πρὸς τὸν ὅρμο τῆς Λιμνιώνιζας (ὑπάρχουν παλαιὰ ἐρείπια οἰκιῶν)








Πανοραμικὴ ἄποψη τοῦ Μυρτώου Πελάγους,βορείως τοῦ ὅρμου τῆς Λιμνιώνιζας,πρὸ τῆς θέσεως Καβοντοροῦ






Ὁ Ἰωάννης Τζώρτζης (Ὑδραϊκὴ Πνοή,Τεῦχος 19ο,Ὀκτώβριος-Νοέμβριος-Δεκέμβριος 1992,σὲλ 13-15) ἐξιστορεῖ μιὰ παλαιὰ ἱστορία τὴν ὁποία διέσωσε ἡ προφορικὴ ἀφήγηση τοῦ ἱερέως Δημητρίου Χελιώτη.Ἡ ἱστορία ἀναφέρεται στὸ τέχνασμα ποῦ ἐφήρμοσε, πλούσιος ποιμένα τῆς περιοχῆς τῆς Λιμνιώνιζας,ἐν’ὀνόματι Ντέντες (Γιῶργος) Ντεμοίρας ἢ Μοίρας προκειμένου νὰ γλυτώσει τὸ βιός του ἀπὸ ἐπικείμενη ληστρικὴ ἐπιδρομὴ πειρατικοῦ πλοίου τὸ ὁποῖο εἶχε ἀγκυροβολήσει στὸν ὅρμο τῆς Λιμνιώνιζας.Ὁ ποιμένας ἀφοῦ περιποιήθηκε τοὺς ληστὲς προσφέροντας τοὺς πλούσια ἐδέσματα τῆς περιοχῆς ὅπως τουμάτσες (χυλοπίτες) ἀπὸ σταρένιο ἀλεύρι καὶ μυτζῆθρες κατόρθωσε νὰ εἰδοποιήσει τὸ προσωπικό του, νὰ ἀπομακρύνει τὰ γιδοπρόβατά του σὲ ἀπόμερες περιοχὲς τῆς νήσου, μὴ προσβάσιμες γιὰ τοὺς ληστές.




Ἡ διήγηση αὐτή,ἀφενὸς μὲν ἐξυμνεῖ τὴν πονηριὰ τῶν Ὑδραίων κατοίκων, ἀφετέρου δὲ ἀποκαλύπτει σημαντικὰ στοιχεῖα γιὰ τὸν τρόπο ζωῆς τῶν κατοίκων τῆς περιοχῆς τοῦ 18ου αἰώνα.Ἀρχικῶς διαφαίνεται ἡ σημαντικὴ χρήση τοῦ ὅρμου τῆς Λιμνιώνιζας (ὅπως καὶ κατὰ τὰ ἔτη τῆς ἀρχαιότητας ὅπως ἀναφέρει ὁ ἀρχαιολόγος Ἄδωνις Κύρου στὸ βιβλίο Τὸ σταυροδρόμι τοῦ Ἀργολικοῦ, Ἔκδοση 1990 ) γιὰ τοὺς κατοίκους τῆς νότιας πλευρᾶς τῆς Ὕδρας.


Παράλληλα διαπιστώνουμε ὅτι ἡ κύρια ἐνασχόληση τῶν κατοίκων τῆς περιοχῆς ἦταν ἡ κτηνοτροφία,ἡ γεωργία καὶ ἡ τυροκομία.Ξακουστὴ γιὰ τὴν νοστιμιά της ἡ μυτζήθρα τῆς περιοχῆς.Ἡ γεωργία τῆς περιοχῆς ἀφοροῦσε κυρίως τὴν καλλιέργεια σταριοῦ καὶ σιτηρῶν γιὰ τὴν διατροφὴ κυρίως τῶν ζώων τῶν ποιμένων τῆς περιοχῆς.






Λόγγος



Περιοχὴ στὴν ὁποία εὑρίσκεται ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίου Νικολάου καὶ τὸ ἐρημοκκλήσιον τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς & Ἁγίου Δημητρίου.










Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίου Νικολάου Ὕδρας.



  
  

 



 
Σταυρὸς ἐκτός του περιβόλου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου.Ἀπαρχὴ τοῦ κεντρικοῦ μονοπατιοῦ ποὺ καταλήγει στὴν περιοχὴ τῆς Ζούρβας







Τὸ Καθολικό της Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου





(Τὸ Μέλλον τῆς Ὕδρας Ἄρ. 9 (259) Σεπτέμβριος 1962,σὲλ 199)
Ἀπογραφὴ πέριξ Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου Ὕδρας
Ἀπογραφὴ 1920,1 ἄτομο.
Ἀπογραφὴ 1928,56 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1940,25 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1951,12 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1961,15 ἄτομα.





Τὸ ἐρημοκκλήσιον Ἁγίας Παρασκεύης & Ἁγίου Δημητρίου (γνωστὸ γιὰ τὶς θερινὲς ὁλονυκτίες τοῦ κατὰ τὴν ἑορτὴ τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς)







Ὅρος Ὀμπόρι












Ὁ Τίτος Γιοχάλας (Ὕδρα Λησμονημένη γλώσσα) θεωρεῖ πῶς τὸ συγκεκριμένο τοπωνύμιο προέρχεται ἀπὸ τὸ σλάβικο oborb:ποῦ σημαίνει στάβλος,φράκτης.Διασχίζοντας τὶς παρυφὲς τοῦ Ὅρους Ὀμπόρι συναντᾶμε τὶς ἑξῆς περιοχές:






Ὅρος Ζεμπελὶ



Περιοχὴ πέριξ της Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου ἕως τὴν ἀγροικία Κόκκου.Διασώζονται ἐπίσης τὰ τοπωνύμια Κουφὸ (Ἀγροικία Καρογιάννη) καὶ Ἀγροικία Κόκκου




 




Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς περιοχῆς Ζεμπελὶ







Διασχίζονται τὸ μονοπάτι τοῦ ὅρους Ζεμπελὶ πλησίον της περιοχῆς τῆς ἀγροικίας Καρογιάννη (Κουφὸ).Ἀριστερὰ & δεξιὰ τοῦ κεντρικοῦ μονοπατιοῦ διακρίνονται ἀτελείωτα χιλιόμετρα μαντρῶν Ξερολιθιᾶς,δεῖγμα τυπικῆς ὑδραϊκῆς ἀρχιτεκτονικῆς τῶν ὀρεσίβιων κατοίκων τῆς περιοχῆς.Κύρια ἐνασχόληση τῶν κατοίκων τῆς περιοχῆς ἦταν ἡ κτηνοτροφία καὶ ἡ τυροκομία.








Πανοραμικὴ ἄποψη από την περιοχή Ζεμπελί τοῦ Ὅρους Μάλιες καὶ τοῦ Λεκανοπεδίου «Πεῦγες».Διακρίνονται  ἀμυδρά οἱ Ἱερὲς Μονὲς Ἁγίας Τριάδος καὶ Ἁγίας Ματρώνης








Μαγνητοσκόπιον:
Περιηγητικὴ διαδρομὴ ἀπὸ τὴν περιοχὴ τῆς ἀγροικίας Καρογιάννη ἕως τὴν περιοχὴ Ἄνω Μανδράκι (Ραμαντάνια)





α)Κουφὸ-Ἀγροικία Καρογιάννη




Περιοχὴ (πετρώδης) πέριξ της Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου ἕως τὴν ἀγροικία Καρογιάννη







Τὰ ἐρείπια τῆς ἀγροικίας Καρογιάννη










β)Ἀγροικία Κόκκου







Εἰκόνες τῆς χλωρίδας τῆς περιοχῆς Ζεμπελὶ καθὼς προσεγγίσουμε τὴν ἀγροικία Κόκκου



 


 


Μαγνητοσκόπιον:
Περιηγητικὴ διαδρομὴ ἀπὸ τὴν περιοχὴ τῆς ἀγροικίας Κόκκου ἕως τὴν περιοχὴ τῆς ἀγροικίας Καρογιάννη









Εἰκόνες τῆς χλωρίδας τῆς περιοχῆς Ζεμπελὶ καθὼς προσεγγίσουμε τὴν ἀγροικία Κόκκου











Διασχίζοντας τὸ μονοπάτι πρὸς τὴν ἀγροικία Κόκκου








Ἀγροικία Κόκκου










Ἀνατολικὲς ὄψεις τῶν πετρωδῶν κτημάτων τῆς περιοχῆς Ζέμπελι καθὼς προσεγγίζουμε τὴν ἐκκλησία Προφήτου Ἡλιοῦ (Μικρὸς Ἠλίας)











Ζούρβα





Περιοχὴ τῆς Ὕδρας ἡ ὁποία ἐκτείνεται ἀπὸ τὴν ἐκκλησία τοῦ Προφήτου Ἡλιοῦ Ὕδρας ἕως τὸ ἀκρωτήριο τῆς Ζούρβας (Φανάρι Ὕδρας)
Ὁ Τίτος Γιοχάλας πιθανολογεῖ πῶς ἡ ὀνομασία ἴσως προέρχεται ἀπὸ τὴν ἀλβανικὴ λέξη Zhurve :: Ζhurme-a =θόρυβος,βοὴ





Ἐκκλησία Προφήτου Ἡλιοῦ Ζούρβας (Μικρὸς Προφήτης Ἠλίας)
Σιντὶ βὶ τί τὲγκ-Γκορίτζεζα







Στὴν συγκεκριμένη περιοχὴ (ΥΔΡΕΪΚΟΙ ΘΡΥΛΛΟΙ(Ἑορταστικὴ Ἔκδοσις Στὰ Ἑκατὸ Χρόνια της Ἀνεξαρτησίας μᾶς)Νικόλαος Χαλιορῆς,Πειραιεὺς 1930),ἦταν τὸ σημεῖο εἰς τὸ ὁποῖο εἶχε στρατοπεδεύσει ἡ Χοντροπαναγιώταινα (μήτηρ τοῦ καπετάνιου τοῦ Ἱεροῦ Ἀγῶνος Λάζαρου Παναγιώτα) κατὰ τὴν περίοδο τὴν ὁποίαν ὁ Λάμπρος Κατσώνης, συμπράττωντας μετὰ τοῦ  Γουλιέλμου Μελιτταίου(Μαλτέζου) ἐπιχείρησε νὰ καταλάβει τὴν Ὕδρα (1789-1792 περίοδος Ρωσσοτουρκικοὺ πολέμου).







Μαγνητοσκόπιον:
Ἱερὰ Λιτάνευσις Εἰκόνων τοῦ ἐρημοκκλησίου τοῦ Προφήτου Ἡλιοῦ κατὰ τὸν ἑορτασμό του,ἐν ἔτει 2011.

Τὴν ὀνομασία Σιντὶ βὶ τί τὲγκ διασώζει ὁ ἱερεὺς Δημήτριος Χελιώτης στὸ βιβλίο (Χριστιανικὴ Ὕδρα).
(Shëndë Vi =Shëndë Lli =μὲ τροπή του ll σε v)
 











Στὸ Ἱστορικὸν Ἀρχεῖον Ὕδρας,(Ἱστορικὸν Ἀρχεῖον Ὕδρας Τόμος ΣΤ΄,σὲλ 461-462)(Ἀντίγραφο ἓν κώδικι 18 μεταξὺ ἐγγράφων 31/01 ἕως 08 Φεβρουαρίου 1821) διασώζεται ἡ παλαιὰ ὀνομασία τῆς περιοχῆς Γκορίτζεζα (ἀρβανιτικῆς προελεύσεως ἡ ὁποία προφανῶς σημαίνει «μικρὸς βράχος» (Γκούρι:guri+za ὑποκοριστικὸ ἐπίθεμα)










Ντεληγιάννη Ζούρβα




Περιοχὴ μεταξὺ τῶν ἐκκλησιῶν Προφήτου Ἡλιοῦ Ζούρβας καὶ Ἁγίου Γεωργίου Ζούρβας.Ἡ ὀνομασία ὀφείλεται στὸ ἐπίθετο παλαιᾶς οἰκογένειας τῆς περιοχῆς.











Ἄποψη τῆς περιοχῆς Ντεληγιάννη,ὅπως αὐτὴ διακρίνεται ὄπισθέν του ἱεροῦ της ἐκκλησίας τοῦ Προφήτη Ἠλία Ζούρβας









Ἡ περιοχὴ Ντεληγιάννη στοὺς πρόποδες τοῦ Ὅρους Ὀμπόρι










Στὸ βάθος ὁ ὀρεινὸς ὄγκος ἄνω του ὁποίου εὑρίσκεται ἡ ἐκκλησία τοῦ Προφήτη Ἠλία.Ἴσως ὁ βράχος αὐτὸς ἔχει προσδώσει κατὰ τὰ ἔτη τῆς ἐπαναστάσεως τὴν ὀνομασία «Γκορίτζεζα»









Χλωρίδα τῆς περιοχῆς







Ὀροπέδιο Νάργας-Ντρίτσα










Πανοραμικὴ ἄποψη τοῦ ὀροπεδίου.
Διασώζονται τὰ τοπωνύμια Νάργα & Ντρίτσα τὰ ὁποῖα προέρχονται ἀπὸ ἐπίθετα παλαιῶν οἰκογενειῶν τῆς περιοχῆς







Ἁλωνάκι Ζούρβας




Περιοχὴ πλησίον της ἀγροικίας Ζωγκοῦ καὶ τῆς ἐκκλησίας τοῦ Ἁγίου Γεωργίου Ζούρβας












Προσεγγίζοντας τὶς ἀγροικίες Ζωγκοὺ










Ἀγροικίες τῆς περιοχῆς








Ἐκκλησία Ἁγίου Γεωργίου Ζούρβας.Ἡ ἐκκλησία εὑρίσκεται ἀκριβῶς προτοῦ προσεγγίσουμε τὸ Βαθὺ Ποτάμι τῆς Ζούρβας.Διακρίνονται στὸ βάθος ὁ ὀρεινὸς ὄγκος τῆς Χούντα Ντόζας καὶ ἡ Ἱερὰ Μονὴ Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας








Βαθὺ Ποτάμι - Λούμι τοῦ Θέβη-(Λοὺμ Σπανογιάννη)

(Ἀρβανίτικα : Lumi (ποτάμι) + i-theve: μὲ ἔκπτωση v σὲ ll (βαθὺ))










Ἀπόψη τῆς περιοχῆς Βαθὺ Ποτάμι Ζούρβας.O Τίτος Γιοχάλας ἐπεξηγεῖ γιὰ τὴν ὀνομασία Λούμι τοῦ Θέβη :(Lumi Theve : ἀρβανιστί: Βαθὺ Ποτάμι)








Ὁ χείμαρος «Βαθὺ Ποτάμι-Λούμι τοῦ Θέβη» ὅπως κατέρχεται ἀπὸ τὸν ὀρεινὸ ὄγκο Ὀμπόρι.




 




Πανοραμικὴ ἄποψη τοῦ χειμάρου «Λούμι τοῦ Θέβη».Στὸ χεῖλος τοῦ γκρεμοῦ, διακρίνεται ἀμυδρὰ τὸ ἐρημοκκλήσι τοῦ Ἁγίου Γεωργίου





Βουλγαραίϊκα Ζούρβας- Κατεχὸς Ζούρβας











Ἡ εὐρύτερη περιοχὴ τῆς Ζούρβας,ὀρεινά του ὅρμου τῆς Λέδεζας.












Οἱ ἀγροικίες τῆς οἰκογένειας Βούλγαρη









 Ἡ Ἱερὰ Μονὴ Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας









Ἀτελείωτα χιλιόμετρα Ξεροληθιᾶς.Σῆμα κατατεθὲν τῆς ὀρεινῆς πετρώδους Ζούρβας









Ἀκρωτήριον Καστέβας




Ὁ Τίτος Γιοχάλας ἀναφέρει πῶς ἀπὸ τὸ Kastella (λατινικόν),μὲ τροπὴ τοῦ ll σὲ v προκύπτει ἡ ὀνομασία Καστέβα.Ἡ κορφὴ τοῦ βουνοῦ φέρει τὴν ὀνομασία Καστέλλο.Διασώζονται κατάλοιπα ὀχυρώσεων (Μοροζίνη κατὰ τὸν Ἀντώνιο Λιγνό).Ἡ ἀνατολικὴ πλευρὰ τῆς Καστέβας ὀνομάζεται Κοκκινία.










Το Ακρωτήριον Καστέβα και η ανατολική πλευρά της Κοκκινιά.Διακρίνεται ο όρμος της Λέδεζας, επίνειο λιμάνι της Ιεράς Μονής Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας






Ὅρμος Λέδεζας-Λέδιζας
Λέδεζα :Ledheza : ledh-i + ἐπίθεμα za :Ledheza.(μικρὸς τοῖχος,πεζούλα)













Χούντα Ντοζα Hunda Dosa: Kavo Dosa:
(Ἀρβανίτικα:Hunda (Ἀκρωτήριο) +Dose-a ( Γουρούνι)
(Ἀκρωτήριον Μπρετίστα)











Ὁ ὅρμος τῆς Λέδεζας καὶ ἡ Χούντα Ντόσα











Πανοραμικὴ ἄποψη τοῦ Στενοῦ της Ὕδρας πρὸς τὰ Βορειοανατολικά. Διακρίνεται τὸ ἀκρωτήριον Σκύλλαιον (Τσέλεβινια)







  

  Ἄνω Ζούρβα (Κάμπος)






 Περιοχὴ ἡ ὁποία ἐπεκτείνεται ἀπὸ τὴν Μεγάλη Βίγλα πρὸς Βορρᾶ ἕως τὸ ὅρος Γκουρίζι Γκιώνη πρὸς Νότο.Ἐντός της περιοχῆς εὑρίσκονται ἡ Ἱερὰ Μονὴ Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας καὶ οἱ ἀγροικίες Μερτζάνη & Τσιτσινάκη











Ὁ κεντρικὸς πλακόστρωτος δρόμος,ὁ ὁποῖος συνδέει τὸν λιμένα τοῦ ὅρμου τῆς Λέδεζας μὲ τὴν Ἱερὰ Μονὴ Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας.
(Πιθανῶς ἡ κορυφὴ (τῆς Χούντας Ντόσας) ποὺ διακρίνεται φέρει τὴν ὀνομασία Μεγάλη Βίγλα)

















 Ἱερὰ Μονὴ Γεννεσίου Θεοτόκου Ὕδρας












(Τὸ Μέλλον τῆς Ὕδρας Ἄρ. 9 (259) Σεπτέμβριος 1962,σὲλ 199)
Ἀπογραφὴ πέριξ Ἱερᾶς Μονῆς Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας
(\περιλαμβάνονται καὶ οἱ ἀγροτικοὶ πληθυσμοὶ τῶν γειτνιάζουσων τῆς Μονῆς περιοχῶν)
Ἀπογραφὴ 1920,55 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1928,55 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1940,58 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1951,62 ἄτομα.
Ἀπογραφὴ 1961,43 ἄτομα.









Ἡ κεντρικὴ θύρα τῆς Ἱερᾶς Μονῆς







Ἀμπέλι Ζούρβας 









 Οἱ ἀμπελῶνες τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας.









Ἐρείπια ἀγροικίας μετὰ τὴν Ἱερὰ Μονή









Ὁ κάμπος τῆς Ζούρβας.Φθινοπωρινὴ ἀνατολὴ











Ὅρος Γκουρίζι Γκιώνη:


(ἀρβανίτικα: guri i zi (μαύρη πέτρα) + gjon-i (νυκτόβιο πουλὶ σκὼψ)


Ὅρος τῆς εὐρύτερης περιοχῆς τῆς Ζούρβας,νοτίως της Ἱερᾶς Μονῆς Γεννεσίου Θεοτόκου Ζούρβας.









Σὲ πρῶτο πλάνο τὸ Ὅρος Γκουρίζι Γκίωνη (νοτίως της Μονῆς).Στὸ βάθος ὁ ὀρεινὸς ὄγκος Ὀμπόρι








Οἱ ἀγροικίες Μερτζάνη & Τσιτσινάκη,τελικὸ σύνορό της Ἄνω Ζούρβας. Σημεῖο κατασκηνώσεως καὶ συγκεντρώσεως κατὰ τὰ παλαιὰ ἔτη,τῶν προσκυνητῶν τῆς πανηγύρεως τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Ἰωαννικίου Ζούρβας









Ἐρημοκκλήσιον Ἁγίου Γεωργίου Ζούρβας.










Κατακαββα Ζούρβας











Ἐκκλησία Ζωοδόχου Πηγῆς.
Δεσπόζει στὸ κέντρο τοῦ ὅρμου τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς














Καθὼς διασχίζουμε τὸ μονοπάτι,προσπερνώντας τὰ ἐρημοκκλήσια τοῦ Ἁγίου Γεωργίου καὶ τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς (προσεγγίση μέσω τοῦ Ὅρμου τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς) προσεγγίζουμε τὸ ὀροπέδιο στὸ ὁποῖο δεσπόζει ἡ ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου καὶ ἡ ἀγροικία Ζωγκού.Ἡ ἀγροικία Ζωγκού,ἀποτελεῖ πλέον τὸ νέο σημεῖο κατασκηνώσεως καὶ συγκεντρώσεως τῶν προσκυνητῶν τῆς πανηγύρεως τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Ἰωαννικίου Ζούρβας (Δὲς σχετικὲς ἀναρτήσεις τῶν ἑορτῶν τοῦ Ἁγίου Ἰωαννικίου).Ἡ προσέγγιση τῆς περιοχῆς εἶναι ἐφικτὴ ἀπὸ τὸν Ὅρμο τῆς Καράκας (ἀπὸ βορρᾶ) καθὼς καὶ ἀπὸ τὸν Ὅρμο Πέντε Βολία (νότια)











Ἐκκλησία Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολογοῦ .
Κύρια ἐνασχόληση τῶν κατοίκων τῆς περιοχῆς (κυρίως μέλη τῆς οἰκογενείας Ζωγκοῦ),ἡ τυροκομία,ἡ μελισσοκομία καὶ ἡ κτηνοτροφία.Ἡ φτωχὴ παραγωγὴ τῆς περιοχῆς,μεταφερόταν μὲ τὴν χρήση ἡμιόνων στὴν χώρα τῆς Ὕδρας ὅπου καὶ ἐπωλεῖτο.





Ὅρμος Πεντὲ Βόλια

Γκούρι-Πλακούτ:Guri-plakut:Ἀρβανίτικα: Ἡ πέτρα τοῦ Γέρου











Ὁ βράχος Γκούρι-Πλακοὺτ









Πανοραμικὴ ἄποψη τῆς νότιας πλευρᾶς τῆς νήσου Ὕδρας.Διακρίνονται τὰ ἀκρωτήρια Hunda Righes:(ἀκρωτήριο Ρήγα),Hunda e Zeza (μαύρη μύτη: μαῦρο ἀκρωτήριο)










Ὅρμος Πεντὲ Βόλια











Ὅρος Γκορογιάννη
(Δυτικά της ἐκκλησίας τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς)









Τὴν ὀνομασία καὶ τὸν γεωγραφικὸ προσδιορισμὸ τοῦ συγκεκριμένου ὅρους διασώζει ὁ Γεώργιος Ν.Σαχίνης.(Δυτικά της ἐκκλησίας τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς)






Καστριντρὲ (Ρεματιὰ) Ζούρβας




Σύμφωνα μὲ τὸν Γεώργιο Ν.Σαχίνη, ποτάμι ἀπὸ τὴν Βορειοανατολικὴ γωνιὰ τῆς Ἄνω Ζούρβας ἕως τὴν ἐκκλησία τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς.











Καστριντρὲ (Ρεματιὰ) Ζούρβας.
Διασχίζοντας τὴν ρεματιὰ Καστριντρὲ τα ἐρείπια ἀγροικίας (στὸ δεξί μας χέρι) ονομάζονται Καλύβα Παπαπέτρου.Τὶς ὀνομασίες διασώζει ὁ Γεώργιος Ν.Σαχίνης.







Ὅρμος Ἀσκηταριοῦ Ἁγίου Ἰωαννικίου











Μονοπάτι ποὺ ὁδηγεῖ στὸ Ἀσκηταριὸ τοῦ Ἁγίου Ἰωαννικίου καὶ στὸ Φανάρι τῆς Ζούρβας










Μαγνητοσκόπιον:
 4η Νοεμβρίου 2011.Ἑορτὴ Ἁγίου Ἰωαννικίου Ζούρβας.Πρωϊνὴ πορεία πρὸς τὸ Ἀσκηταριὸ τῆς περιοχῆς.Καιρὸς Γραῖγος












Περιοχὴ τοῦ ὅρμου τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς. Στὸ βάθος διακρίνονται τὰ Μεσονήσια (Ἀκρωτήριον Μανιάτη).Ἡ ὀνομασία ὀφείλεται σύμφωνα μὲ τὸν θρύλο στὸ πνιγμὸ ἄγνωστου ποιμένα Μανιάτη,ὁ ὁποῖος στὴν προσπάθειά του νὰ προσεγγίσει τὸ πλοῖο καὶ νὰ ζητήσει καπνὸ ἀπὸ διερχόμενο ἱστιοφόρο,κατασπαράχθηκε ἀπὸ σκυλόψαρο τῆς περιοχῆς










Ἀνατολὴ Ζούρβας








 
Ἀσκηταρίο Ἁγίου Ἰωαννικίου Ζούρβας.









Μαγνητοσκόπιον:
Ἱερὰ Λιτάνευση εἰκόνων τοῦ Ἀσκηταριοῦ Ἁγίου Ἰωαννικίου Ζούρβας















Ἀκρωτήριο Ζούρβας (Φανάρι Ζούρβας)

















Πηγές:

Γεώργιος Δ Κριεζὴς,(ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΗΣΟΥ ΥΔΡΑΣ ΠΡΟ ΤΗΣ(ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ)ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΟΥ 1821,ΕΝ ΠΑΤΡΑΙΣ 1860)
Ἀντώνιος Μιαούλης,(Ὑπόμνημα Περὶ τῆς Νήσου ΎΔΡΑΣ ΑΦ΄ΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΚΑΤΩΚΗΘΗ ΜΕΧΡΙ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 1821)
 Ἱστορικὸν Ἀρχεῖον Ὕδρας

Τὸ Μέλλον τῆς Ὕδρας,Ἀντώνιος Μανίκης

Ἱστορία τῆς νήσου Ὕδρας,Τόμος Δεύτερος.Ὁ κατὰ θάλασσαν ἀγὼν τῶν νήσων Ὕδρας,Σπετσῶν καὶ Ψαρῶν κατὰ τὴν ἑλληνικὴν ἐπανάστασιν,Ἀθῆναι 1953

Ἡ Φωνὴ τῆς Ὕδρας,Χρήστου Χριστοδούλου
Περιοδικὸν Ὑδραϊκοὺ Συνδέσμου Πειραιῶς

 Γεώργιος Σαχίνης,Ὑδραϊκὴ Ψυχή,Λαογραφία-Γνωριμία-Ἱστορία & Τοπωνύμια,Βιβλίον Β΄,Ὕδρα 1980
Γεώργιος Σαχίνης,Ὑδραϊκὴ Ψυχὴ Βιβλ. Δ΄ 1981
Γεώργιος Σαχίνης,Ἐκκλησάκια,Ἐκκλησίες,Ἐρημοκλήσια,Πειραιεὺς 1982
Βιογραφίες Διαπρεπῶν Ὑδραίων 1821,Καπετὰν Ἀντώνης Γιάννη Οἰκονόμου-Ἱστορικὴ Δικαίωση-Πειραιεὺς 1985,σὲλ 37

 Ἄδωνις Κύρου,Ἀρχαιολόγος,Τὸ σταυροδρόμι τοῦ Ἀργολικοῦ, Ἔκδοση 1990
Γιάννης Ἃ Καραμῆτσος,Ὕδρα Νῆσος Ἐντέλης Δρυόπων Ὕδρα 1998
Γιάννης Ἃ Καραμῆτσος,Ὕδρας Λεξιλόγιον τὸ δεύτερον,Ἔκδοση Εὐάγης ὁ Ὑδρεάτης,ΥΔΡΑ1999
Γιάννης Ἃ Καραμῆτσος,Ὕδρας Ἀλφαβητάριον,Ἔκδοση Εὐάγης ὁ Ὑδρεάτης,Ὕδρα 2001
 Τίτος Γιοχάλας,Ὕδρα Λησμονημένη Γλώσσα Ἃ Τόμος Ἐκδόσεις Πατάκη 2006





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...